زن و نظام خانواده - جلسه ۴

مجموعه زن و نظام خانواده از حاج آقا قاسمیان

سه شنبه، 13 آذر 1386

103 دقیقه

آیه سوم سوره نساء وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِی الْیتَامَى فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیمَانُکُمْ ذَلِکَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا چیزی که جلسه گذشته عرض شد ارتباط بحث تعدد زوجات در این متن با ایتام را متوجه شدیم . آنچه باعث هدایت است قرآن است نه رساله توضیح المسائل، رساله خوب است و لازم است اما آنچه باعث نجات است خود قرآن است . آنوقت وقتی احکام از فضای خودش خالی می شود تولید اشکال می کند. مسئله مهم فضاسازی قران است که روح حاکم بر احکام از آن استخراج می شود . قرآن یک لسان تحدید و محدودیت را دارد ایجاد می کند.

دو نکته دیگر در این آیه مانده که بعد از آن به شناسایی فضای آیه می پردازیم: َإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً اگر نگران عدل بودید و حتی نسبت به یک نفر داشتید ظلم می کردید به یک نفر اکتفا کنید و اگر در مورد یک نفر هم نتوانید أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیمَانُکُمْ بروید سراغ کنیزکان که توقع کمتری دارند! این بحث در مورد ازدواج های کنونی هم صادق است. اگر کسی سراغ یک خانواده ای برود که توقعات خاصی دارند نه تنها توقعات خاص که شئونات خاصی هم دارند، اگر کسی واقعا از پس همچین کسی برنمی آید خب نرود! چون که مرد باید با زنی ازدواج کند که خرجش را بتواند بدهد، هزینه هایش را بتواند تأمین کند و اگر کمتر از شئوناتش برایش فراهم شود دارد به آن خانم ها ظلم می شود و نه تنها ظلم می شود بلکه اصلا خودشان هم نمی توانند تحمل کنند و این عدم تحمل به انحای مختلف آثار سوئش را در زندگی نشان می دهد. اما اگر دختر از خانواده هایی باشد که این مشکلات درش نیست خب بحثی نیست. الان یکی از مشکلات ما ازدواج دختران طبقه مرفه است. دختر خوبی هم هست ولی وقتی ازدواج می کنند یک مشکلی هست و ازدواج هم نمی کنند یک مشکل دیگری است. ازدواج با طبقات بالا مشکلاتی را دارد اگر طرف بخواهد خیلی از سطحش پایین بیاید نمی تواند شما هم بخواهید خودتان را به آن برسانید نمی توانید و کنتاکت به وجود می آید.

پول دار شدن مساوی با مرفه شدن نیست! و این اشتباهی است که الان باب شده یعنی هرچه قدر پول دار می شوی مرفه هم می شوی ولی در قدیم در همین بازاری های قدیم این طور بوده که پولدار ها خیلی مرفه نبودند و نوع زندگیشان و تفریحاتشان خیلی با بقیه فرق نداشته ولی امروزه نوع زندگی ها فرق کرده و پولدار شدن مساوی شده با مرفه شدن! اگر شما نمی توانید دختران این طبقه بالا را تأمین کنید اصلا به سراغشان نروید این طرح قرآن است قرآن می گوید اگر نمی توانید أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیمَانُکُمْ بروید سراغ کنیزکان؛ این پیامی است که در محتوای این آیات وجود دارد. زندگی خود را خراب نکنیم؛ خیلی ها به طمع پول واینها به سراغ چنین دختر هایی می روند و نمی توانند هزینه های آنها را تأمین کنند مجبور می شوند کمک هایی را از جانب پدر خانم دریافت کنند و این دریافت کمک اورا زیر بلیط پدر خانم می برد و این زیر بلیط رفتن ایجاد مشکلات خانوادگی می کند. پس از اول نباید به سراغ همچین خانمی رفت! لذا قرآن را باید جدی بگیریم و باید دختری را بگیری با توقع پایین تر.( خانواده دختر ها هم حواسشان جمع باشد توقعات را بیارند پایین تر)

نکته بعد: ذَلِکَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا یعنی این جوری که شما می کنید با همین فضای تضییقی که داره پیش می ره نزدیک تراست به ألا تعولوا. أَلَّا تَعُولُوا اگر معنی اش و ریشه اش از ع ی ل باشد یک معنی می دهد و اگر از ع و ل باشد یک معنی دیگر می دهد. اگر ریشه آن اجوف یایی باشد کما اینکه در سوره مبارکه توبه آیه ۲۸ داریم: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ فَلَا یقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیلَةً فَسَوْفَ یغْنِیکُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ اگر از فقر ترسیدید خدا از فضلش شما را بی نیاز می کند شما روی ملاک هایتان حرکت کنید نترسید از اینکه فقیر شوید اگر خدا بخواهد این کار را می کند و شما را بی نیاز می کند! إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ اینجا عیلة از ریشه ع ی ل به معنای فقر است. یا در سوره ضحی داریم فوجدک عائلا فأغنی اینجا باز عائل می تواند از ریشه ع ی ل باشد و هم ع و ل که به قرینه فأغنی ع ی ل است به معنی فقیر است.

اما این تعولوا در سوره نساء از ریشه ع ی ل نیست بلکه از ریشه ع و ل است یعنی اجوف واوی است. یکی به خاطر دستور زبان عربی است یعنی اگر ع ی ل باشد تعیل می شود نه تعول؛ این را برای این مطرح کردیم که این توهم ایجاد نشود که خداوند فرموده این بهتر است برای اینکه فقیر نشوید. بعضی این را این جور معنی کردند و قرینه گرفتند برای صدر آیه که بگویند این عدالتی که در صدر آیه است عدالت مالی است –فقط- ولی با توجه به اینکه این تعولوا است پس ریشه اش ع و ل است و عالَ یعنی ظَلَمَ و جارَ یعنی ظلم وجور کرد، منحرف شد. این به این معناست که هم با دستور زبان عربی سازگار است و هم این معنا با صدر آیه سازگار تر است چرا که بحث در صدر آیه بحث قسط وعدل است. اینجا که می گوید عیال هایتان را کم کنید نه به خاطر اینکه فقیر نشوید بلکه اینجوری نزدیک می شوید به اینکه ظلم و جور انجام ندهید. وآن موقع این جوری که معنا کنیم این یعنی عدالت کلی به صورتی که هر چه در افعال جوارحی بتواند ظهور کند هر چقدر که مکلف به تکلیف باشد یعنی خودش خوابیدنش در خانه های مختلف به لحاظ چند همسری که هست و تقسیم کردن خودش، هم مسائل مالی و رسیدگی به فرزندان و…. پس ببینید که این زبان چگونه تضییق میکند.

آن موقع می بینید روایت هم آنچه مطرح می کند در وسائل الشیعه جلد۲۱ ص۳۴۲: رسول الله می فرمایند: مَنْ کَانَتْ لَهُ امْرَأَتَانِ- وَ لَمْ یَعْدِلْ بَیْنَهُمَا فِی الْقَسْمِ مِنْ نَفْسِهِ وَ مَالِهِ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَغْلُولًا مَائِلًا شِقُّهُ حَتَّى یَدْخُلَ النَّار کسی که چند تا زن دارد و در هنگام عدالت در تقسیم خودش و مالش این را درست تقسیم نمی کند بین همسرانش این روز قیامت به غل و زنجیر کشیده شده و یک نیم تنه اش یک طرف افتاده می کشندش و می برندش جهنم. این زبان روایات ماست و آن زبان آیات ماست.

یک آیه در تکمله این آیه، سوره مبارکه نساء آیه ۱۲۹: این آیه به نظر می رسد و به نظر اصحاب ائمه هم می رسیه که این آیه با آیه سه منافات دارد و آن اینکه در این آیه گفته می شود: وَلَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَینَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ شما اصلا نمی توانید عدالت را بین زنان بر قرار کنید هر چه قدر هم که حرص بزنید نمی توانید عدالت را برقرار کنید. می گویند این آیه با آن آیه منافات دارد. برخی بدون دقت در لوازمش می گویند آن آیه گفته اگر این آیه هم می گوید نمی توانید پس جمعش می شود نکنید! پس اگر این طوری باشد حال که پیغمبر و ائمه این کا را کرده اند آنوقت تکلیف چیست؟ حال اگر فضای آیات مشخص شود آنجا افعال جوارحی است واینجا افعال جوانحی و قلبی است. یعنی بالاخره یک نفر دو تا زنش را یک جور دوست ندارد کما اینکه یک نفر دوتا بچه اش را یک جور دوست ندارد؛ بعضی بچه ها یک ویژگی هایی دارند که خود پدر و مادر ها می دانند و اون ویژگی باعث دوست داشتن بیشتر می شود ولی رعایت عدالت را باید بین بچه ها بکنند. هر گونه امکانی برای یکی فراهم کرد برای آن یکی هم باید فراهم کند این کاری است که او باید بکند ولی این به معنای آن نیست که من باید هر دو را یک جور دوست داشته باشم. آن موقع کسی نمی تواند بگوید حق ندارید دو تا بچه داشته باشید!! این جوری نیست که بشود محبت راهم مساوی تقسیم کرد، محبت محل تکلیف نیست اصلا جزء اعمال قلبی است. محل تکلیف اعمال جوارحی است نه اعمال جوانحی؛ قلب محل تکلیف نیست. پس این آیه با آن آیه منافاتی ندارد پرونده این آیه فعلا بسته!

عده ای سوال کردند در مورد بحث چند مردی و گفتند ما هنوز متوجه نشدیم در مورد اینکه چرا چند مردی نه؟ اولاً بعضی چیزهاست که برهان ندارد در علوم اجتماعی اینها باید برود در مبانی بحث شود. در ریاضی و بحث های فلسفی اینچنین است که با گزاره های ریاضی و یقین عقلی سر وکار دارد ولی در بحث های ر وانشناسی و علوم اجتماعی و گلاً علوم انسانی شما با برهان طرف نیستید با یقین طرف نیستید بلکه با اطمینان های عقلایی طرف هستید. یک سری چیزها وجدانیات است و باید در نظر گرفته شود. این تقاضای چند مردی به عنوان فتنه آخرالزمان است. گاهی سوال ها را هم خیلی نباید به آن بال و پر داد. ذوق قرآن هم این است که بعضی جاها میزند تو دهن طرف و اصلاً جواب هم نمی دهد. سبک قرآن این است که یهو میزند طرف را شل و پل میکند. قرآن با سبک های مختلف حرکت می کند ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَن اینها روش های قرآن است. کسی اگر می خواهد با ذوق قرآن پیش برود فکر نکند همیشه باید برهان بیاورد، ذوق قرآن برهان توش هست ، حکمت توش هست، موعظه توش هست، جدال احسن توش هست. پس شما همیشه دنبال برهان نباشید یک مقداری رجوع به وجدان خیلی وقت ها تکلیف را مشخص می کند. دوم اینکه این بحث حیوانات که دارند این بحث خانواده حیوانات است نه موارد استثنایی یا حتی در انسان ها هم هست اما نه در قالب خانواده! در قالب بحث خانوادگی قضایا را دنبال کن نه در قالب فحشاء اصلا آنچه در جند همسری مردان داریم در مورد زنان نمی توان یافت.

یک بحثی وجود دارد که در روایات نام برده شده: باید حیا را کنار گذاشت! قشر مذهبی نباید به بهانه حیا از آموختن کناره گیری کند و چشم وگوش بسته شود. نقل است که پیامبر فرموده اند من از زنان انصار خوشم می آید اینها زنان خوبی هستند چرا که حیا در آنها مانع فراگیری مسائل دینی نمی شود. ما حتی آموزش جنسی در فضای مثبت را احتیاج داریم (آموزش جنسی غیر فیلم خلاف دیدن است) در روایت داریم در مستدرک الوسائل جلد ۱۴ ص ۴۲۸ دارد که: ۴۰ تا زن اومدند پیش عمر و گفتند شهوت آدمی چه مدلی است (درسته عمر گفته اما از قول پیامبر گفته) اون هم پاسخ داده: شهوت در مرد یکی است ولی در زن ۹ تا یعنی در زن زیاد تر است. در روایات دیگر توضیح داده شده که اینها عفتشان هم ۹برابر است. بعد گفتند چه جوریه که مرد همه جوره می تواند زن بگیرد ولی زن فقط باید یک همسر داشته باشد؟ عمر ساکت شد و ارجاع داد به امیرالمؤمنین. حضرت به هر کدام فرمودند هر کسی برود یک ظرف آب بیاورد؛ حالا همه را بریزید در این تشت بزرگ؛ بعد به هر کدام فرمودند آبتان را بردارید! گفتند چه جوری برداریم؟! همه قاطی شده و نمی توانیم تشخیص دهیم کدام مال ماست! حضرت فرمودند به خاطر این است که یک نفر پدرش معلوم شود چه کسی است( این یک دلیل) چون در فضای خانواده است بحث میراث و نسب این بچه چه می شود؟

چیزی که الان می گویند این است که امروزه با آزمایش ژنتیک می توان تشخیص داد و این چیزها؛ علم آنقدر کثیف است و علم بدون اخلاق آنقدر لجن است که اگر شما بروید در آزمایشگاه بستگی دارد طرف چقدر پول بدهد و اگر بخواهد بچه را از سر خودش باز بکند می تواند! حواسمان باشد ما در روزگاری داریم زندگی می کنیم که هنوز معلوم نیست کره ماه رفتیم یا نه! یعنی هنوز معلوم نیست؛ سؤالاتی از ناسا می کنند که ما بالاخره ماه رفتیم یا نه؟ عکس ها چرا این جوریه؟ ناسا هم دارد جواب های پرت و پلا می دهد!

باید یک حرفی زد که در دنیا جا داشته باشد، نمی شود که کلا در دنیا از همه آزمایش ژنتیک گرفته شود که کی از کی به دنیا اومده و میراث و نسبش چگونه است! اصلاً نمی شود که این کار را کرد. اصلاً نمی شود در دنیا اجرایش کرد. یه حرفی بزنید که به درد دنیا بخورد. این تازه بحث تداخل میاه است که اگر ۴ مرد داشته باشد معلوم شود که پدرش کی هست(این دلیل تام نیست بلکه یکی از حکمت هایش است.)

و اما یک نکته ای که هست اینکه قرآن اساساً بحث زن و مرد را در فضای خانواده می بیند.طرح کلی: کسی که مدعی بحث این است که یک زن و چند مرد، شما بیاوریدش در فضای خانواده، در قالب قرآن. ببینید قالب خانواده قبول می کند یه همچین بحثی را؟ با کارکردهایی که برای یک زن برای سکونت، آرامش و… دارد مشخص می کند. بله در فضای فحشاء بله یک زن چند مرد میشه! بحث فلسفی و بحث تفاوت احساس ها در جلسه قبل مطرح شد؛ بحث غیرت وحسد مطرح شد و روایات هم همین را توضیح می دهد که این طور نیست که هر دو غیرت یا هر دو حسد! چرا که احساس های یکسان در دو طرف ایجاد نمی شود، یک مرد از اینکه یک مرد دیگر با زن او باشد این احساس غیرت می کند، این غیرت نه اینکه محبت­اش به زن باعث می­شود که اجازه ندهد کس دیگری کنار زنش باشد اصلاً نمی تواند یکی دیگر را تحمل کند اصلاً کاری به محبتش به زنش ندارد. اصلاً یک غیری را کنار خودش نمی تواند تحمل کند با زنش ولی از طرف زن چیزی که گفتند حسد است و در روایات هم توضیح داده شده و توضیح دادند که برگرفته از حب اش است اینطوری نیست که زن کلّاً دوست نداشته باشد با مردش کس دیگری باشد بلکه به خاطر حبّ شدیدی است که به مردش دارد و دوست دارد توجه مرد فقط به او جلب باشد و دوست دارد توجه مرد را فقط به سمت خودش جلب می کند اما در مرد این حس نیست که چون من تو را دوست دارم، دوست دارم توجه تو فقط به من باشد اصلاً این طور نیست. این حس نیست، حس غیرت است اما آن طرف (زن) اینگونه نیست. یک حسد ناشی از حبّ زیادی است که نسبت به شوهرش دارد و لذا یک حسی نیست که در دو طرف یکسان باشد. آن وقت در روایات هم این حس را توضیح می دهد که می فرماید: (زن غیرت می کند به مردش و با همین غیرت مرد را اذیت می کند حضرت می فرمایند بی خود همچین غیرتی می کند به خاطر این که خیلی دوستت دارد مواظب این است که تو با زن دیگری نباشی این حبّ شدیدی که نسبت به مرد دارد در این قالب خودش را نشان می دهد و به خاطر همین است که زن آنقدر مردش را کنترل می کند از این کنترل نا امید نشوید چرا که ناشی از محبت است.) شواهد کل تاریخ دارد نشان می دهد که چند زنی داریم ولی چند مردی نداریم و اساساً قابل تصور نیست که ما خانواده ایی با کارکردهای خانواده داشته باشیم در قالب چند مردی اصلاً قابل تصور نیست. دو تا مرد بیایند در یک خانه؟ می کشند همدیگر را- زن برود در خانه های مختلف؟ این زن چگونه می تواند سکونت و آرامش این باشد و چگونه سکونت و آرامش آن یکی باشد – یک شب این هست یک شب نیست – اصلاً در قالب خانواده قابل تصور نیست . اگر قالب خانواده را نگه داریم نه قالب فحشا آن موقع حتی این چند زنی قابل توجیه هم هست با زبان تضییق چون که ما یه موقعی هست درست است زبان تضییق است اما یک نفر روی حسابی بستر دینی فراموش شود- ببینم طرح قرآن چی هست؟ در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۴ صفحه ۵۱: وقتی که قرآن دارد راجع به شهوات و خواسته های دنیوی انسان توضیح می دهد می گوید: اولش این را نقل می کند که تزیین داده شده برای مردم آن حبّ شهوات به نساء را- بعدش تازه می رود سراغ بچه، قناطیر مقنطره یعنی همین بحث پول و مال و طلا و …و بعد سراغ فیل و بعد انعام و در آخر حرث یعنی کشتزارها…) خود روایات اینجا مکث می-کنند و همین نکته که حواست باشد که اولاً قدرت مسائل شهوانی و قدرت این مسئله ارتباط فی ما بین دختر و پسر فوق العاده قوی است و قوی ترین چیز در عالم است. اولاً به قدرتش خیلی تأکید می کند (ببینید گاهی اوقات که این را می گویی و آدم ها تعجب می کنند که این آنقدر هم قدرت ندارد – این شاهدی است بر اینکه چه قدر مسائل زناشویی قدرت دارد: اگر در یک زندگی بچه نباشد خیلی وقت ها زندگی دوام می آورد یعنی زندگی را ادامه می دهند ولی اگر در یک زندگی کسی نتواند با همسرش مجامحت کند به سرعت می روند طلاق بگیرند یعنی غیرممکن است که بحث های اینچنینی به طلاق منجر نشود. یعنی اگر این بحث از زندگی زناشویی حذف شود کل زندگی حذف شود کل زندگی حذف می شود حالا اگر یکی بچه دار نشود گاهی اوقات به مشکلات می انجامد و گاهی اوقات نمی انجامد گاهی زندگی می ماند و گاهی نمی ماند. ولی مسئله زناشویی شوخی بردار نیست و خیلی قدرت دارد در عالم – اگر می بینید الان قدرتمند نیست آنقدر به خاطر این است که ما در معرض محرکات جنسی خیلی زیاد قرار گرفته ایم- جامعه وضعیتش اینجوری شده- حجم بدن را اگر یک پسر عذب ببیند باید نفسش به شماره بیفتد حالا اگر نمی افتد می دانید چرا؟ به خاطر این که چشم خیلی هرزه گردی کرده- چه بخواهد چه نخواهد حتی-یعنی آنقدر دیده که آن حسش در حقیقت افول کرده آن حس قوی که خداوند آن حس قوی را که داده که به قدری در خانواده کارکرد دارد که گفته می شود این طرح قرآن است. حالا جدای جامعه، اینترنت و ماهواره و اینها را هم اضافه کنید آنقدر این چیزها را دیده که برایش عادی شده وگرنه باید واقعاً یک جوان نفسش به شماره بیفتد. و این دارد زندگی ها را خراب می کند، خانواده ها دارد خراب می شود. یعنی آن حس دارد کور شده در بحث مسائل جنسی (تصور کنید کسی بیرون کلی غذا بخورد آیا باز می­تواند در خانه کنار اعضای خانواده شام بخورد؟ قطعاً نه چون اشباع شده است) و این دارد به شدت لطمه می زند شما در این زمینه اصلاً غرب را مثال نیاورید غرب در زمینه خانواده متلاشی است. در زمینه خانواده نگران کننده ترین حالاتش خود غرب است. و این نکته ایی است. این که در غرب اصلاً به زنان برهنه نگاه نمی کنند به چه دلیلی است آیا ناشی از عصمت آنهاست یا مسئله چیز دیگریست؟ فکر نکنید که این چیز خوبی است تحلیل اش را دقت کنید این که کسی این حسش آنقدر فروکش کند که هیچی بشود که اتفاقاً هم هیچی نمی شود برایشان و اتفاقاً آنجا خود جامعه هم نگرانی دارد راجع به این که این حس چرا اینجوری شده، برای همین کلی قرص و پودر و دارو برای بالا بردن این لذت وجود دارد در حالیکه انسان اصلاً احتیاجی به این همه دارو ندارد یک خرما کافیست.

قرآن می گوید این حس بسیار بسیار قوی است، قوی ترین چیزی که وجود دارد این است. قوی ترین پدیده ایی که وجود دارد این است. روایات هم می گویند: خود امام صادق (ع) اقدام به سؤال کردند حضرت از اصحاب سؤال می کنند که لذت بخش ترین چیز چی هست؟ گفتند نمی دانیم- حضرت فرمودند اَلزُّ الأشیائ مباوعة النساء-مباوعة یعنی بزع به بزع شدن- بزع هم به شرمگاه آدم می گویند. این تعبیر امام صادق (ع) است. قدرتش را روایات می پذیرند از آن طرف از اخلاق انبیاء می گویند کثرت الطّروغه است یعنی این کارها را زیاد انجام می دهند یعنی طروغه و مجامعت را زیاد انجام می دهند و بعدش هم این را به شیوه خیلی دقیقی ربط می دهند به حبّ النساء که فوق العاده این بحث مهمی است و دقت ائمه را در اینجا نشان می دهد. این بحث کثرت الطّروغه را به حبّ النساء ربط می دهند یعنی در حقیقت هرچه قدر حبّ النساء زیاد شود این هم زیاد می شود. یعنی اگر روابط عاطفی در یک خانواده زیاد شود این زیاد می شود و اگر کم شود این هم کم می شود. به صورتی که در مقام مشاوره اولین چیزی که سؤال می شود از میزان تماس و مسائل جنسی است، اگر بگویند خیلی کم یعنی روابطشان دارد به هم می خورد و اگر بگوید نه خوب است هفته ای یکی، دوبار یعنی روابط عاطفی شان خوب است. اصلاً این ها روی هم اثر دارد و بر عکس هم صادق است یعنی اگر روابط جنسی شان خوب باشد روابط عاطفی شان هم خوب می شود. اینها دو عبارت کاملاً به هم تنیده است. حبّ النساء و کثرت الطروغه، خیلی جدی هم هست مسائل جنسی که روایات طرح می کنند و ائمه با اصحاب هم طرح می کنند. هیچ پرده پوشی هم نمی کنند برخی فکر می کنند اگر حس درشان قوی است مشکلی است در صورتیکه اگر این حس در شما قوی است به لحاظ جسمی سرپایید. سرحالید اگر این حس زیاد است طرح ادامه دارد پس این حس مورد تأیید قرآن است که این حس را زیاد گذاشته و همین مباحث جنسی کارکردهای زیادی در خانواده دارد.

اینکه برخی این طرح را دارند که خوب است قبل از ازدواج افراد Sex داشته باشند این را روانشناسان پیشنهاد می­کنند این اتفاقاً خیلی چیز بی خودی است شرع هم همچین چیزی را پیشنهاد نمی دهد. شاید غرب این را پیشنهاد دهد که این انحراف پشت انحراف است. فکر این را کنید که شما قرار است در قالب خانواده قرار بگیرد گاهی اوقات نسخه ای می پیچیم که یک طرفش را می گیریم هزار طرف در می رود. طرح دین را ببینید، طرح دین قدرت این مسأله به اضافه این که می گوید سریع برو ازدواج کن، سریع برو تشکیل خانواده بده، این طرح است که خودت را از آن نظر در قالب خانواده ببینی حتی قرآن دستور می دهد به (انکحوا) بروید انکاح بدهید بروید واسطه ازدواج شوید و زمینه ازدواج دختران و پسران را فراهم کنید هم این را دارد و هم بحث طرح ازدواجی را که در قرآن دارد و هم از آن طرف بحث های اقتصادی و غیره را هم طرح می کند، بحث قرآن، بحث خانواده است. از آن طرف در روایات می بینیم که (بدترین اموات شما عذب ها هستند.) باز هم داریم (دو رکعتی که متزوج نماز بخواند از هفتاد رکعتی که عذب نماز بخواند افضل است) از طرفی رسول الله می فرماید: (خدا لعنت می کند و ملائکه آمین می گویند بر مردانی که ادای کارهای زنانه را در می آورند و زنانی که کارهای مردانه انجام می دهند و مردان حصور و عذب) لذا روایات توصیه به ازدواج و تشکیل خانواده، قرآن توصیه به ازدواج و تشکیل خانواده می­کنند.

نکته دیگری در همین آیه ۳ می گوید: برای همه، حبّ الشهوات من النساء ، به جای اینکه بگوید حبّ الشهوات مقاربتی می گوید حبّ الشهوات من النساء چرا؟ این ها ظرافت های قرآنی است. این ها لطف های قرآنی است این کلمه را برمی­دارد و محور شرارت را می گذارد وسط یعنی محوریت این قضیه با زنان است را مشخص می کند درست است که می گوید الناس اما می گوید من النساء چون که محوریت قضیه با نساء است. ببینید الان وقتی که می گویند Sex در ذهن همه زن می آید، اصلاً Sex با زن معنا پیدا می کند در محور قضیه جنس مؤنث است. درست است که این یک کار دو طرفه است برای همین است که در آن ناحیه ما بحث حجاب و تستر را داریم. هم به صورت فطری این را داریم، به صورت فطری هم تستر در آن ناحیه است. تستر در ناحیه زن است و زن ها بیشتر خودشان را می­پوشانند. الان وضعیت غرب امروزه را نگاه نکنید فیلم های دهه هفتاد را ببینید، دهه هفتاد خود غرب دامن های ماکسی بلند و گشاد و کلاهی که شبیه حجاب مو است. در تصویر فیلم های دهه هفتاد آمریکا می بینید، الان اینجوری شده که خود غرب هم در آن مانده است. که شتاب عجیبی هم گرفته است که وقتی روی غلتک می افتد شتاب عجیبی می گیرد. اتفاقی که در جامعه ما هم دارد می افتد. که حدّ تعفیف ندارد. و سرعت هایی پیدا می کند.

سوره مبارکه نور آیه ۲ صفحه ۳۵۰: با اینکه هرجا که هست همه جا اول مرد می آید و سپس زن بلا استثناء بلا استثناء، اینها لطف قرآن است، نکته که این می شود می گوید الزّانیة و الزّانی، با اینکه در سوره مائده بحث سرقت که می شود می گوید: السّارق و السّارقة مرد و زن دزد، اما در سوره نور می گوید، زن و مرد زناکار-حال به عبارت دقت کنید که می گوید: (اینها را صد ضربه شلاق بزنید) یک تذکری می دهد که باز این تذکر منحصر به فرد است در این مورد ببینید جرایم دیگر به دلیل این که قابل توافق نیست کسی نمی تواند به یک دزد بگوید باشد اشکال ندارد شما بیا خانة ما را بدزد، ما هم دزیده می شویم یا رضایت می دهیم شما بیا ما را بکش این جرایم اصلاً قابل توافق نیست.ولی چنین جرایمی (زنا) به دلیل اینکه قابل توافق است و دهن بقیه را هم می بندد، من راضی، تو راضی یعنی جرم قابل توافقی است. (در این آیه می فرماید اینجا جای رأفت نیست در دین خدا رأفت نکنید اگر ایمان دارید اینجا تعارف نکنید.) اینها جرم است یعنی کسی که زنا بکند و اثبات هم شود جرمش اینها یعنی طرفی که متهتک به این قضیه است ۴تا شاهد دارد یعنی در ملأ عام دارد این کار را می کند و یا کسی که ۴ بار اعتراف می کند یعنی متهتک به این کار است و این بار اقرار حکم ۴ تا شاهد دارد چون قاعده فقهی اقرار است، ( الأقرار العقلاء علی انفسهم جائز) یعنی کسی بر علیه خودش اقرار کند جایز است و مسموع است. اینجا می ایستد و اصلاً هم شوخی ندارد و می گوید اینجا اصلاً جای رأفت و رحمت نیست این هم طرح و فضای قرآنی- طرح ها را دقت کنید- اولاً می گوید این مطلب فوق العاده قوی است ثانیاً جلوی همه مسیرهای ممکن را می بندد یعنی شما هر مسیری را که می خواهید بروید قرآن می ایستد و می گوید نه آیه ۵ سوره مبارکه مائده صفحه ۱۰۷: می رسد به بحث دوست دختر و دوست پسر یکی مانده به آخر صفحه می گوید: (و لا تتخذی اخدان) در سوره نور دارد (و لا متخدان اخدان) یعنی مقوله ای به نام دوست پسر و دوست دختر را نفی می کند. یعنی شما با همچین زاویه ایی بخواهید وارد این بحث شوید را رد می کند. سوره مبارکه نور آیه ۳۰ و۳۱ صفحه ۳۵۳: ( قل للمؤمنین یغضوا…) حتی جلوی چشم چرانی را هم می گیرد- آیه نور: (آیاتش خیلی محتوا دارد) زنها چشمانشان را ببندند، مردان چشمانشان را ببندند، جلوی دوست پسری و دوست دختری را می گیرد. چشم چرانی را می بندد فضای Homo s e x را می بندد قرآن. یعنی الانg a y و l e s b i a n اما پدیده نقش آخرالزمان اند.

H o m o s e x خانواده هستند در حالیکه در قوم لوط اینگونه نبوده اند در قوم لوط اینها اصلاً g e y نبودند با همدیگر یعنی حتی امروزه زنان با هم به صورت رسمی ازدواج می­کنند. این ها را نباید اصلاً هویت اش را قبول کرد. در حالیکه الان در سایت ها هویت اینها را می بیند. اصلاً هویت همچین چیزی را نباید قبول کرد. ما اینها را اصلاً در فضای دین قبول نداریم. قرآن اصلاً همچین چیزی را قبول نمی کند. دانشمندان علوم اجتماعی می نویسند اینها را و ما هم می­گوییم اصلاً گفتن این حرف ها نوعی تلطیف این مسائل است. اصلاً نباید این ها را گفت و اصلاً نباید قبولشان کرد. می­گویند الان تعریف خانواده فرق کرده، نوعی خانواده است که به آن Partner family می گویند یعنی خانواده ایی که شریک جنسی اند اصلاً لزوم ندارد که اینها در قالب family و زن و شوهر باشند یک چیزی داریم به اسم H o m o s e x family یه چیزی داریم به اسم Single parent family یعنی همین چیزی که ما به آن می گوییم (ولد الزنا) یعنی این یک خانواده پذیرفته شده دارد. همه اینها را می گویند و فضا را تلطیف می کنند. باید بترسید از اینکه فضا تلطیف شود. باید همچین چیزی را انکار کنیم اصلاً بگوییم نداریم همچین چیزی Single parents یعنی چی؟ بگویید (ولد الزنا) ترکیب قرآن را ببینید، قرآن می گوید فساد داریم یا نکاح داریم، وسط هم ندارد یعنی یا نکاح یا اینکه فحشا. دیگر آنقدر برایش شعبه قائل نمی شود. درباره نکاح هم می گوید، همه آدم ها خودشان فرق بین فساد و نکاح را می دانند. ونکاحشان در قوم خودشان جایز است. و گاهی اوقات می آیند همچین می چینند قرآن اصلاً این چیز را قبول ندارد و می زند تو دهنش اینکه امروزه در قالب علوم اجتماعی مطرح می کنند. ما باید در بستر قرآن حرکت کنیم و فضا را از قرآن بگیریم. بیایید در بحث ارتباط با جنس موافق: سوره مبارکه اعراف آیه صفحه ۱۶۰ سوره مبارکه نمل آیه صفحه ۳۸۱ و سوره مبارکه عنکبوت آیه ۲۹ صفحه ۳۹۹ اینجا راجع به به قوم لوط بیاناتی دارد برخی مشترکند و برخی اختصاصات خود آیه است. صفحه ۱۶۰ ابتدا پیامبران قبلی را با قومش نام می برد، بعد می رسد به لوط، یک فاحشه ایی انجام می دهید که احدی از عالمیان انجام نداد. (ببینید برهان ندارد) یعنی چه کاری دارید انجام می دهید شما سراغ رجال رفتید غیر از نساء، چرا شما سراغ غیر زنان رفتید (ببینید چه واژه ایی را به کار می برد) شما یک قوم مسرف، زیاده رو و متنوع طلب هستید به خاطر اینکه یک پرده از یک واژه که چه زیبا داره قرآن از آن استفاده می کند.

اگر کسی در تنوع مسائل جنسی بیفتد بیچاره می شود و هم خودش را بیچاره می کند و هم خانواده اش را. الان ما با اینترنت و فیلم ها و…. به طرف بدآموزی های جنسی می دهد. یک توقع هایی ایجاد می کند که (رفتار جنسی یه مقداری اش غریزی است و یک مقدار زیادی اش آموزشی است.) خانم ها اصلاً از پس آن برنمی آیند. چرا؟ چون اینترنت دیده و زیاده روی هم کرده در این کار، ضمن این که با این کار تنوع طلب شده یک صورت های افراطی آن به لحاظ روانشناسی بیماری محسوب می شود. باید به آموزه های دینی رجوع کنیم ببینید دین حتی در مورد غذا می گوید در مورد غذایی که جلویتان می­گذارد آنچه را که جلوی دستتان است را بخورید آنقدر به دنبال تنوع نباشید و آنقدر نخواهید سر از همه چیز در بیاورید. خودتان را حفظ کنید، بدانید کسی که هر جا می­رود شکم هم باهاش می رود. بدانید که شکم هم با شهوت خیلی گره خورده است. اگر کسی بخواهد شهواتش را کنترل کند باید شکمش را کنترل کند. در روایات فراوان است راجع به این بحث اگر این روحیه بماند در مسائل جنسی هم تنوع طلب در می آید. ببینید قرآن چه قدر زیبا بیان می کند که در اینجا از واژه اسراف استفاده می کند. ادامه آن می­گوید که (اینجا قوم لوط هیچ جوابی نداشتند بدهند الّا یک عربده کشی که می گویند لوط را بیندازید بیرون و می-گوید إنّهم اُناث یتطهرون (چه زیباست) نمی گوید إنّهم اناث مطهرون- می گوید اینها آدم های متطهری هستند، متطهر یعنی آدم های جانماز آب بکش همان اُملی که ما می گوییم یعنی متطهر) به راحتی شما را با وصله اُمل از صفحه بیرون می­کنند. اصلاً نگران نشوید، حضرت علی (ع) می فرماید از قلّت اهل در مسیر هدایت اصلاً نگران نشوید.

خیلی وقت ها چون لجش درمی آید که اون دارد با طهارت زندگی می کند می خواهد که او هم به گناه آلوده شود. واقعاً این را دوست دارد. و اگر کسی از این زمینه رعایت کند یک زندگی خوب و خوش در انتظارش است. و کسانیکه این زمینه­ها را رعایت نمی کنند به لحاظ جنسی یک زندگی پاشیده ایی را خواهند داشت که آنقدر تنوع طلب شوند. خب بگذار بگویند اُمل شما اگر راه درست را تشخیص داده ای بکوب برو این که بخواهید از مواضع مردم کوتاه بیایید نه یا در صفحه ۳۸۱ همین داستان نقل می شود از آیه ۵۴: دارید نتایج شوم آن را خودتان می بینید به قومش می گوید شما خودتان دارید می فهمید دارید چکار می کنید و چه مشکلاتی ایجاد کرده اید با این کارتان خودتان بصیرت پیدا کرده اید چه غلطی می کنید اما باز هم دارید این کار را ادامه می دهید و بعد می گوید انتم قوم تجهلون آنجا که گفت مسرفون، اینجا می گوید تجهلون اونجا با (هُم) آورد اینجا با (ال لوط) یعنی که معلوم است لوط یک عده داشته که هم فکر بودند ضمن اینکه این را بزنید به بحث (اهل) یعنی کسانیکه هم فکرند نه خانواده بیت مقامی داریم و بیت نسبی داریم اهل بیت کسان خاص را می گیرد- به نوح می گوید اهل تو نیست اینکه می گوید منّا اهل بیت یعنی هم عقیده شدن هم ذوق شدن اگر شما هم ذوق قرآن شوید اهل قرآن می شوید اینجا هم می گوید إنّهم اناث یتطهرون باز هم همان تهمت را می زند. صفحه ۳۹۹: آیه ۲۸ شما دارید سراغ رجال می روید اولاً دارید قطع سبل دارید می کنید دارید نسل آدم را قطع می کنید با این کار یا به این معنا و یا به این معنا که دارید انحراف در راه ایجاد می کنید. ( که بزنید یکی از توقعاتش که در نظام زناشویی وجود دارد تولید فرزند است. علامه هم همین را می گوید، آیات هم همین را می گوید وجدان و فطرت هم همین را می گوید. یعنی باید بچه تولید شود. باید تولید شود حال اگر خدا به کسی بچه نداد آن بحث امتحان است. علّامه می گوید، خدا تمام امکانات جسمی و روحی اش را گذاشته برای همین .

چه طور این اسراف است که شما از موفقیت محروم شوید اما این که این همه امکانات را به کار نگیریم این اسراف نیست؟ ما داریم در تعارض زندگی می کنیم. این تبلیغاتی که دارد می شود فشارش روی خانم هاست- بدانید که فمینیست اساساً تِم مردانه دارد جریانات اخیر فمنیست تِم مردانه دارد. طرح را دقت کن و خیانت دارد می کنند آقایان به خانم ها و بهترین ورژن زن بودن چون الان مرد شدن است لطمه اش را دارند خانم ها می بینند. و بعد می گوید (و تاتون فی نادیکم المنکر) می گوید این هم شما آوردید در محافل و علنی اش کردید این منکر را دارید در محافل انجام می دهید چرا علنی اش کردید هر غلطی می خواهید بکنید بروید در خلوت چرا علنی می کنید- وباز هم آورده (و ما کان جواب قومه) یعنی هیچ جوابی ندارند بدهند جواب ندارد اینها می گویند راست می گویی بگو عذاب بیاید-خب بحث را دقت کن، قرآن و فطرت را دقت کن.

(بدانید کسانیکه حجت برآنان تمام می شود خواب های این مدلی کم می بینند، حجت جاهای دیگر بر آنان تمام می شود.) از این مدل خواب هایی که به آنها می گوید این کار را بکن) اگر قلب هدایت شود و این هدایت ها به واسطه قرآن باشد چرا باید از این خواب ها ببیند؟