تاریخ اسلام - جلسه ۹

مجموعه تاریخ اسلام از حاج آقا قاسمیان

سه شنبه، 24 آذر 1388

66 دقیقه

قاعده : همیشه انقلاب ها به دست توده های متوسط ومحروم جامعه که هویت اجتماع را در دست دارند، انجام می شود . چون طبقه ی ثروتمند تحمل فشار ها و … را ندارند . این طبقه باید تأثیرگذار بر طبقه ای باشد که توده ی ملت اند و آنها را جلب کنند طبقه مرفه هیچگاه نمی تواند انقلاب کند .

حکومت های دینی هم روی طبقه متوسط و پایین کار می کنند و جلب اولیه توسط همین افراد و توده مردم است .

الأنعام : ۵۲ وَ لا تَطْرُدِ الَّذینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ یُریدُونَ وَجْهَهُ ما عَلَیْکَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ ما مِنْ حِسابِکَ عَلَیْهِمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَکُونَ مِنَ الظَّالِمینَ

خطاب به پیغمبر(ص) می گفتند: ما را با این ها (طبقه محروم) یک کاسه نکن, فاصله بده تا جذب شویم . یک مجالسی با ما و یک مجالسی با آن ها جدا داشته باش ! (پیغمبر را به دوگانگی کشاندن ).

با کار محفلی تصور داشتند که می توانند پیغمبر را جذب کنند.غالبا تصمیم های کلان توسط دولتمردان در مکانهایی مانند سونا , پای میز کباب و… گرفته می شود. لابی های اصلی در اینجاهاست . اینکه بتوانی و موفق شوی مدیر را در صحنه های غیر رسمی ببینی تا بزرگترین تصمیم ها گرفته شود .

امام خمینی : مردم به خاطر نان و … انقلاب نکردند . شعار نان و… ندادند آنها به خاطر اسلام آمدند . آیه نازل شد که طرد نکن کسانی را که شب و روزشان خداست اگر طرد کنی آن ها را جذب نمی شوند . آن ها می خواهند روی جذب تبدیل انجام دهند . جنگ نرم وتغییر شعار و … بازی تحریم اقتصادی ( مانند شعب ابی طالب ) تا مدل انقلاب را …

عوض کنند . ضمانت ماندگاری انقلاب محرومین و متوسطین است به شرط اینکه کنار رهبر باقی بمانند . همین برخورد را با حضرت نوح(ع) می کردند.

هود : ۲۹ وَ یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً إِنْ أَجرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ وَ ما أَنَا بِطارِدِ الَّذینَ آمَنُوا إِنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ لکِنِّی أَراکُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ

“و ما انا بطارد…” من عمرا این کار را نمی کنم .

یونس : ۱۵ وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّناتٍ قالَ الَّذینَ لا یَرْجُونَ لِقاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَیْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ ما یَکُونُ لی‏ أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقاءِ نَفْسی‏ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما یُوحى‏ إِلَیَّ إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذابَ یَوْمٍ عَظیمٍ

می گفتند یا یک چیزی بیاور این نباشد یا این ها را تبدیل کن . ( شعار و حرف باید در محتوی عوض شود ) می فرمود من از طرف خودم نمی توانم چیزی را عوض کنم. سور مکی پیغمبر و جامعه ی مسلمانان را با روال انقلاب ها آشنا می­کند . در تمام این تئوری ها پیغمبر اصول گرایانه عمل می کند .

امام خمینی ( ره ) معتقد است نماینده ی مردم باید ازطبقه متوسط و محروم جامعه باشد . از بنی عبدالمطلب در شعب ابی طالب افراد کافر هم بودند که به خاطر تعصب قبیله ای پیغمبر را همراهی وپشتیبانی کردند . خرید و فروش ازدواج و … با بنی هاشم ممنوع بود!

تئوری حضرت ابوطالب اینطور بود که اول خیلی زیبا این قبیله اش را مجتمع می کند خیلی خیرات و برکات در جمع بوجود آمد ایشان در این فضا بطور خارق العاده ای از رسول الله(ص) محفاظت می کنند. حضرت علی(ع) نیز بارها در جای پیغمبر خوابیده اند . کسی حق دفاع از خود در مقابل پیغمبر ندارد. مؤمن حق ندارد در آسیب ها خود را مقدم بر رهبر کند . رهبر نباید خط شکن باشد و جان خود را در خطر بیاندارد . تئوری شمر : تحریم وحشتناک . حکیم بن حضام سیستم لاشخوری اقتصادی داشت . او مبتکر مدینه و پولدار بود کل بار را قبل از غروب می خرید او بعدا یکی از افرادی شد که در ترور پیغمبر شرکت داشت ، در لیلة المبیت دست در دست مشرکین داشت در شعب به اضعاف قیمت جنس می رساند. اقتصاد در شعب دست خدیجه بود. اسلام با ثروت خدیجه و شمشیر علی(ع) جلو رفت (سهم مؤلفة قلوبهم ) خدیجه برای آب وغذا… همه ی اموالش را هزینه می کند .

نهج البلاغة ۱۵۰ ۱۰۴ و من خطبة له ع ….. ص : ۱۵۰

یَسُوقُهُمْ إِلَى مَنْجَاتِهِمْ وَ یُبَادِرُ بِهِمُ السَّاعَةَ أَنْ تَنْزِلَ بِهِمْ یَحْسِرُ الْحَسِیرُ وَ یَقِفُ الْکَسِیرُ فَیُقِیمُ عَلَیْهِ حَتَّى یُلْحِقَهُ غَایَتَهُ إِلَّا هَالِکاً لَا خَیْرَ فِیهِ حَتَّى أَرَاهُمْ مَنْجَاتَهُمْ وَ بَوَّأَهُمْ مَحَلَّتَهُمْ فَاسْتَدَارَتْ رَحَاهُمْ وَ اسْتَقَامَتْ قَنَاتُهُمْ وَ ایْمُ اللَّهِ لَقَدْ کُنْتُ مِنْ سَاقَتِهَا حَتَّى تَوَلَّتْ بِحَذَافِیرِهَا وَ اسْتَوْسَقَتْ فِی قِیَادِهَا مَا ضَعُفْتُ وَ لَا جَبُنْتُ وَ لَا خُنْتُ وَ لَا وَهَنْتُ وَ ایْمُ اللَّهِ لَأَبْقُرَنَّ الْبَاطِلَ حَتَّى أُخْرِجَ الْحَقَّ مِنْ خَاصِرَتِه‏

در نهج البلاغه امیرالمؤمنین(ع) می فرماید : ما برای دین اینطور آمدیم وسط صحنه به جانم قسم اگر اینطور که شما شل می روید می رفتیم هیچ ساقه ای برای درخت دین باقی نمی ماند و ستون دین استوار نمی شد.

بنی هاشم فقط می توانستند در مواقعی مثل ایام حج به بیرون شعب بیایند و تجارت کنند. قریش به تجار پیش پیش می گفتند این ها تحریم اند کالا را به هر قیمتی بدهید می خرند . ابو جهل بازار خراب کن بود زیر فروشی می کرد زیر قیمت می فروخت ( اینکار در بازار صنف را داغون می کند ) بالاخره با معجزه الهی موریانه قرار داد را خورد و تحریم باطل شد .

پس از اتمام جریان شعب و رحلت دو عزیز پیامبر ابوطالب و خدیجه؛ تجلیل پیامبر(ص) در سال عام الحزن از این دو شخصیت بزرگوار و واقعا فداکار صورت می گیرد. پیامبرنیز در سال ۱۰ هجری رحلت می کنند . حضرت خدیجه موقع دفن کفن هم نداشت. صرف آبروی اجتماعی حضرت ابوطالب کمک قابل توجهی بود.

تجار خارجی , نظامات قبیله ای حجاز را می شناختند . طائف مشرف به مکه و خوش آب و هوا . (مثل رابطه­ی قم – تهران) محصولات رزقی مکه از طائف تامین می شد. اتفاق سازنده ای و اقدام خاصی با تاثیر خاص درآن سال افتاد. گروهی از حبشه به سر کردگی جعفربن ابی طالب به مکه می آیند . اینان انقلابی های فراری بودند فردی مسیحی را در داخل مکه برای دیدن پیامبر می آورد( به طرح خود جعفر) . مانور بدی می کنند . جعفر سیتیزن حبشه است و مصونیت اجتماعی دارد . مسیحی ها همه مسلمان می شوند . منطقه ی شبه جزیره متمدن تر از مکه است و مسیحی ها متمدن تر از عرب های مکه وتاثیر روانی بسیار بد روی روان مشرکین می گذارند. از آن موقع پیغمبر برایشان غیر قابل تحمل می شود و به دنبالش پیمان عقبه …

القصص / ۵۱ تا ۵۵ : وَ لَقَدْ وَصَّلْنَا لهَُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ(۵۱) الَّذِینَ ءَاتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ مِن قَبْلِهِ هُم بِهِ یُؤْمِنُونَ(۵۲) وَ إِذَا یُتْلىَ‏ عَلَیهِْمْ قَالُواْ ءَامَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّنَا إِنَّا کُنَّا مِن قَبْلِهِ مُسْلِمِینَ(۵۳) أُوْلَئکَ یُؤْتَوْنَ أَجْرَهُم مَّرَّتَینْ‏ِ بِمَا صَبرَُواْ وَ یَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ(۵۴) وَ إِذَا سَمِعُواْ اللَّغْوَ أَعْرَضُواْ عَنْهُ وَ قَالُواْ لَنَا أَعْمَلُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَلُکمُ‏ْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِى الْجَاهِلِینَ(۵۵)

برای این شان نزول است . مفسران آیه ی ۵۶ را به ابوطالب برگرداندند . پیغمبر سر ابوطالب را گرفته می فرماید بگو لا اله الا الله . او می گوید نمی گویم حتی اگر نگوید و خدا مرا نهی نکند برایت استغفار می کنم .

برای امام خمینی در پاریس علاقه مندان از سراسر دنیا پول می فرستادند. صندوقچه پر از فرانک ولی امام از قابلمه ی باقیمانده از دانشجویان ایرانی استفاده می کرد .

ضربه ی مهلک با مدیریت جعفر به مشرکین زده شد و به سوی اقدام کاملا جدی مشرکین می رود . “و مکروا ومکرالله” وبا مکر کافرین زمینه ی حکومت اسلامی ایجاد می شود . دوره ی مکه و کارهایی که با پیغمبر می کردند تقاضاهای معجزه همه سیاسی بود به خاطراینکه پیامبر را از چشم مردم بیاندازند.

جریان سوره ی اسراء : بهانه جویی هاو… تا پیغمبر را به جهت این مدعا منزوی کنند . تقاضا های پشت سر هم تقاضا های جاهلی که سران قریش می گفتند نه افراد عادی . ارتباطات مشرکان و یهودیان مدینه طرح ها و تئوری های مدینه حتی در جنگ احزاب، یهودیان بنی نضیر در مدینه ؛ پیشنهاد های معجزه بعید نیست طرح یهودیان باشد .

الأحزاب : ۱۷ قُلْ مَنْ ذَا الَّذی یَعْصِمُکُمْ مِنَ اللَّهِ إِنْ أَرادَ بِکُمْ سُوءاً أَوْ أَرادَ بِکُمْ رَحْمَةً وَ لا یَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَ لا نَصیراً

"