تاریخ اسلام - جلسه ۱۵

مجموعه تاریخ اسلام از حاج آقا قاسمیان

سه شنبه، 17 فروردین 1389

40 دقیقه

جریان شناسی گروههای مختلف در مدینه

  • جریان یهودیان
  • مشرکان
  • جریان مسلمانان

در این بررسی باید ببینیم چه کسانی برای چه منظوری مسلمان شده اند؟ این افراد چه میزان از مبانی را قبول کرده بودند. وقتی امیر المومنین را قبول کردند برای پذیرفتن یک امام برای ماجرای مبانی اش نبود. امام می گوید من شما را برای خدا می خواستم شما من را برای خودتان می خواستید.

در خاطرات شهید باکری آمده کسی که در اردوگاه عراقی ها شکنجه شده بود گفت برویم از عراقی ها انتقام بگیریم، شهید باکری گفت ما برای انتقام به جنگ نمی رویم.

برخی فی قلوبهم مرض هستند چون مبانی آنها با مبانی پیامبر (ص) نمی خواند. منافقین کسانی هستند که کم به یاد خدا هستند. منظور ذکر سبحان الله نیست هر چند این هم هست یعنی مبانی شما مبانی خدایی باشد و در هر کار با یاد خدا باشید.

رفته رفته این چهره چهره ای در مدینه از خود نشان داده که چهره منافقین است. این اشتباه است که گمان کنیم منافقین کسانی هستند که شناسنامه آنها کد دارد. اینها افرادی هستند که از سوی جامعه پذیرفته شده هستند لذا پیامبر (ص) در مقابل آنها اُذُن است . به حرف آنها گوش می دهد وقتی حرف می زنند منطق شنیدنی دارند. اما اینان کسانی اند که هر دم به یک سمت می افتند اینگونه افراد در برهه هایی خف گیری می شوند. اینان در ابتدا تحت عنوان نافَقوا حرکت می کنند اما بعداً منافق می شوند. کلیدی ترین حادثه در ماجرای اسلام در سال پنجم در جریان جنگ احزاب که اتفاق خاصی نمی افتد رقم می خورد. (که این نبرد مهم امام علی (ع) است که اصلا در فیلم محمد رسول الله نشان داده نشده) جریانی که در بیت پیامبر (ص) شکل می گیرد که حتی بحث متافقات هم مطرح می شود.

این جریان در جاهایی تند تر از پیامبر (ص) و جاهایی کندتر از پیامبر (ص) می رود چراکه مبانی دیگری را بر می گزیند. جامعه لطمه دیده احد در مقابل ابوسفیان که می گویند کاری نداشته باشیم با ندای موافق درون جامعه مواجه می شود اما پیامبر (ص) می گوید ما با شما کار داریم. آقای خامنه ای می گوید ما با دنیا کار داریم با همه دنیا کار داریم.

بحث ملی گرایی که در سوره احزاب طرح می شود در مورد کسانی است که می خواهند ملی گرایی کنند و مدینه را به یثرب سابق برگردانند و لی ما ملی گرا هستیم بر اساس ملت ابراهیم.

این چیزها و مرزها آنقدر چیزی ندارد که خودمان را تنها وقف آن کنیم.

تعابیر جدیدی در دین ایجاد می شود که باید با این تعابیر کنار بیاییم وگرنه داخل بدنه اسلامی تبدیل به منافق می شویم.

جریان بعدی جریان خیانت بنی نضیر است پیامبر (ص) اصلا ابراز شکست نمی کردند یهود بنی نضیر را محاصره می کنند و جریانی که در حوادث مختلف تکرار می شود مثل بدر و احد و بنی نضیر و آن این است که اگر تو از پیامبر (ص) حمایت کنی من از غیب وارد می شوم من مادامی که شما می ایستید خارج از مسائل مادی شما را حمایت می کنم. قرآن هم به عنوان سنت مطرح می کند و هم در جزییات تطبیق می دهد .

آل‏عمران : ۱۳ قَدْ کانَ لَکُمْ آیَةٌ فی‏ فِئَتَیْنِ الْتَقَتا فِئَةٌ تُقاتِلُ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ أُخْرى‏ کافِرَةٌ یَرَوْنَهُمْ مِثْلَیْهِمْ رَأْیَ الْعَیْنِ وَ اللَّهُ یُؤَیِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ یَشاءُ آن فی‏ ذلِکَ لَعِبْرَةً لِأُولِی الْأَبْصارِ

الأنفال : ۴۴ وَ إِذْ یُریکُمُوهُمْ إِذِ الْتَقَیْتُمْ فی‏ أَعْیُنِکُمْ قَلیلاً وَ یُقَلِّلُکُمْ فی‏ أَعْیُنِهِمْ لِیَقْضِیَ اللَّهُ أَمْراً کانَ مَفْعُولاً وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ

ببینید خدا چگونه در چشمها اثر می کند انسان می گوید چیزی نیست انجام می دهد در حالیکه کار عظیم بود.

این دشمنان شما را دو برابر دیدند و شما آنها را کمتر دیدید داستان این است که خدا با امور غیبی مومنین را یاری می کند.

الحشر : ۲ هُوَ الَّذی أَخْرَجَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مِنْ دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ آن یَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فی‏ قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ

اینجاهم به امداد غیبی اشاره کرده اولین کوچ در مقابل کوچ خیبر در این جریان بر زمینه های اقتصادی یهود غلبه پیدا کردند.

شما گمان نمی کردید که آنها را خارج کنید آنها هم گمان نمی کردند کسی بتواند با آنها مقابله کند در اینجا خدا با سپاه رعب بر آنها غلبه کرد ای افراد صاحب بصیرت چشم باز کنید و عبرت بگیرد و در ماجرای بعدی بدانید اگر مقاومت کنید خدا با سپاه ملائکه در کنار شماست.

الحشر : ۳ وَ لَوْ لا أَنْ کَتَبَ اللَّهُ عَلَیْهِمُ الْجَلاءَ لَعَذَّبَهُمْ فِی الدُّنْیا وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذابُ النَّارِ

این اموال که انفال است مال امام است و اساسا مال مردم نیست و جزء اموال مکتب است.

الحشر : ۷ ما أَفاءَ اللَّهُ عَلى‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى‏ فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقابِ

الحشر : ۸ لِلْفُقَراءِ الْمُهاجِرینَ الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أَمْوالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً وَ یَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ

یه خورده سر و صدا پیدا شد که چرا پیامبر (ص) در مورد این اموال به مهاجران توجه کرد.

الحشر : ۹ وَ الَّذینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فی‏ صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ

الحشر : ۱۰ وَ الَّذینَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ وَ لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّکَ رَؤُفٌ رَحیمٌ

هر چند به بزرگواری انصار توجه می کنند اما مال را به مهاجرین می دهند و نسل های مختلف را به هم گره می زنند و همه را یک جامعه می نامند و بعد دوباره سراغ منافقین می روند.

اینها به جای اینکه در داخل با پیامبر (ص) همراه بشوند، در مقابل مجموعه مشکلات سیاسی که ناشی از مبنای پیامبر (ص) بود به صورت واضح ارتباط منافقین و یهودیان برقرار می شود. تا اینکه اینان به پیمانشان با یهودیان هم عمل نمی کنند بعد از این حادثه وضعیت منافقین به صورت مشهود تری بروز می کند و بعد از آن ماجرای احزاب است قبلا مشرکان در احد زخم خورده بودند، بعد از این ماجرا هم یهودیان هم بر علیه مومنین اضافه شدند که هدفشان در هم پیچیدن نظام اسلام بود و خداوند تمام این تجهیزات و گروهها را با ارسال باد و جنود نادیدنی از هم فرو پاشید.

الأحزاب : ۹ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ کانَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصیراً

الأحزاب : ۱۰ إِذْ جاؤُکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا

دشمنان از بالا و پایین شما آمدند و جان ملت به گلوگاه رسیده بود یواش یواش گمان های عجیب به خدا پیدا می کنند اینجا خدا مومنین را در کوره ابتلا می اندازد.

الأحزاب : ۱۱ هُنالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدیداً

الأحزاب : ۱۴ وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَیْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاَّ یَسیراً

چون اینها محکم در مبانی نبودنداگر از اطراف و اکناف می آمدند و از اینها درخواست فتنه انگیزی می کردند به سمت آنها می رفتند.

الأحزاب : ۱۵ وَ لَقَدْ کانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا یُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ کانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُلاً

این عهد در جوهره دین است و گرنه عهد خاصی در زمان پیامبر (ص) گرفته نشده.

بحث آقا این بود که وقتی دید چنین حرف می زنند دیگر اینجا بگویید ما با اینها نیستیم. در حد تشهد این را بگویید.

مسئول ایرانی امور غزه و لبنان در این جریانات در مقابل شعار نه غزه ، نه لبنان موضع نمی گرفت.