تاریخ اسلام - جلسه ۱۴

مجموعه تاریخ اسلام از حاج آقا قاسمیان

سه شنبه، 18 اسفند 1388

59 دقیقه

اصل جریان و بدنه منافقین را مومنین ضعیف تشکیل می دهند اینها منطقی برای خودشان دارند که این منطق قابل شنیدن است. منافق یک فرد احمق نیست که به وضوح حرف های بی خود بزند.

المنافقون : ۴ وَ إِذا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسامُهُمْ وَ إِنْ یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ

به ظاهر این آدم نگاه می کنی به شگفت می آیی و حرف هم که می زنند تو گوش می دهی این جمله خطاب به جامعه است نه اینکه می شنوی تسمع لقولهم است یعنی به نفع آنها به حرف آنها گوش می دهی مانند فارسی که می گوییم فلانی حرف من را نمی شنود یا در مورد خدا می گوییم سمیع الدعا یعنی دعا را اجابت می کند سمع الله لمن حمده خدا حرف همه را می شنود اما حرف فرد حامد را می پذیرد. منتها خطاب به پیامبر (ص) می گوید در منطق آنها چیزهایی وجود دارد که حرف آنها را می پذیری.

محمد : ۳۰ وَ لَوْ نَشاءُ لَأَرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسیماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فی‏ لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ أَعْمالَکُمْ

نورانیت در دریافت برای پیامبر (ص) موجب می شود اینها را بشناسد. با نورانیت های کسب شده از نماز و عبادت موجب بصیرت است المومن ینظر علی بصیره.

گاهی با فردی بحث می کنیم ساکت می شود اما از ظاهر او متوجه می شویم نپذیرفته پیامبر (ص) فی لحن القول این را می فهمد، می فهمد این جریان جریان نفاق است یا نه. پیامبر سیکی در برخورد دارد که به سخن آنها سبک گوش می کند آنقدر که می گویند هو اذن[۱]. این منطق آنها برای توده مردم شنیدنی است و لذا خدا نمی خواهد آنها را اظهار کند پیامبر (ص) تنها کد می دهد.

منافقین ساخته و زاییده خود نظام هستند منتها منطقشان با منطق قرآن پیش نمی رود و رفته رفته تحت عناوینی خود را مطرح می کنند .و ما مشاهده می کنیم عده ای رفته رفته از جمع جدا می شوند در زمانهای مختلف.

الأحزاب : ۱۲ وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً

این آیه به واقعه ای در سال ۵ هجرت اشاره می کند که افراد آن رفته رفته منافق می شوند و در ماجراهای دیگر در زمانهای مختلف از عده ای سخن به میان می آید که آنها هم رفته رفته می روند تا جریان نفاق دیگری را راه اندازی کنند.

در جریان احد عده ای طاقت رفتار پیامبر (ص) ندارند.

آل عمران از آیه ۱۲۳ تا آخر طرح ویژگیهای جنگ احد و توبیخ ها و درشتی و نرمیهای خدا با مومنین است.

طرح عمیق ترین مسایل توحید در اوج مباحث اجتماعی و جنگ و … است.

آل‏عمران : ۱۲۶ وَ ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْرى‏ لَکُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُمْ بِهِ وَ مَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزیزِ الْحَکیمِ

این نصرها برای چه می آید؟

۱- لیقع طرفا من الذین کفروا

۲- او یکبتهم سرکوبشان کند که با ناامیدی برگردند

۳- یا اینکه عذابشان کنند که به تو ربطی ندارد (اعتقاد عظیم توحیدی با خطاب پیامبر (ص) آمده که مطلب دست کس دیگر است)

آل‏عمران : ۱۶۵ أَ وَ لَمَّا أَصابَتْکُمْ مُصیبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَیْها قُلْتُمْ أَنَّى هذا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

کار رهبر ترمیم روحی است که می گوید برگرد دستاوردها را از اول ببین. این مشکل هم غلط خود شماست . همه دستاوردها را داری خراب می کنی برای چند اشتباه که می کنی. (پیشرفت ما از حق فکر کردن نداشتن تا فکر کردن است. خود هشت سال جنگ در مقایسه با جنگهای مشابه عجیب است هیچ جنگی اینقدر طول نمی کشد)

تنها کسی که جلوی نظام استکباری ایستاده ایران و اذنابسش است.

قل هو من عند انفسکم ابتدا با وعده ها و بشارت های خدا شروع کرد اما اینجا به من عند انفسکم ختم شده. اساسا ادبیات های دینی مهجور شده اگر این ادبیات فراموش شود ادبیات قرآنی از دست می رود .

آل‏عمران : ۱۵۱ سَنُلْقی‏ فی‏ قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَکُوا بِاللَّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ بِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمینَ

این آیه به غزوه حمراء الاسد برمی گردد. مشرکین می گویند ما که اینها را تار و مار کردیم، دوباره بر گردیم اساسا نظامشان را از بین ببریم. پیامبر (ص) همه زخمی ها را بعد از مطلع شدن از این نقشه برای جنگ برد. این جنگ جنگ جانبازان بود یک مانور عجیب.

آل‏عمران : ۱۷۲ الَّذینَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذینَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظیمٌ

آل‏عمران : ۱۷۳ الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ

پیامبری یک مانور می دهد از گروهی که پای همه چیز ایستاده اند . ودر زمانیکه جامعه درگیر نفاق است در عمق توحیدند وقتی می گویند مردم برعلیه شما جمع شدند بترسید ایمانشان قوی می شود اینها والله متم نوره[۲] هستند و هرچه فوتشان کنید شعله ورتر می شوند. وقتی نظام توحیدی باشد و نظام شرک در مقابلش بایستد اینور آرامش و ثبات و آن ور دچار رعب می شوند.

اینجاست که جنگی در نمی گیرد.

آل‏عمران : ۱۶۵ أَ وَ لَمَّا أَصابَتْکُمْ مُصیبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَیْها قُلْتُمْ أَنَّى هذا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ

گاهی مسئله همین براق شدن ها که من عندانفسکم است ایجاد مشکل می کند(طبق مقبوله حنظله اگر حداقل حکمیت را در جریانات اخیر قبول می کردند مسائل به اینجا نمی رسید.)

الأنفال : ۴۶ وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ

جمع کردن بحث تقدیر[۳] و من عند انفسکم و باذن الله (اذن قبل از فعل است) فقط کار خداست و از عهده بشر خارج است.

ممکن است ما روسای منافق مثل عبدالله بن ابی داشته باشیم اما کسانی هستند که منافقانه عمل می کنند (الذین نافقوا) بسیاری از خواص که در جریانات اخیر احتیاط منافقانه کردند و اینها الان نافقوا هستند اما اگر این مسیر ادامه پیدا کند رفته رفته منافق می شوند .

بیایید یا قتال کنید یا دفاع کنید بحث مشورت با مردم در مورد جنگ داخل شهر یا بیرون شهر

قالوا لو نعلم قتالا ما بلد نیستسم بجنگیم مذبذبن بودن در این جریانات است هم للکفر یومئذ اقرب … در مواضع خطر گیج نمی خورد ببشتر به سمت کفر می روند این اعتقادات در قلبشان نیست فقط می گویند الحجرات : ۱۴ قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لا یَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ ایمان را به زبان بگویید تا در قلب بنشیند اینها اعتقادشان این نیست باز همان روحیه مصلحت اندیشی که می خواهند در هر وضعیت ماهی خودشان را از آب بگیرند[۴] و اخدنا من قبل سوره توبه کسانیکه جوری موضع گیری می کنند که هر اتفاقی بیافتد اینها در ان اتفاق ضربه نمی خورند نوعا آدم های منتقد به همه چیز صدر جملاتشان با حالم به هم می خورد از… فکر می کنند در همه چیز جلو هستند طیف مقابل هم آدم های یتربصون[۵] که محافظه کارند قرآن می گوید تلک الایام نداولها [۶] دولت و دولت می آیند در حالیکه دست رشته بین آدم ها می شود منتها دلیل دارد الذین قالوا لاخوانهم [۷] آنها هَم اخوان دارند و به آنها می گویند: اگر از ما اطاعت می کردند کشته نمی شدند. اگر کسی پای نظام اسلامی کشته شود برای او افتخار است. شهدا به همرزمان قدیمی اشان بشارت می دهند (شهید زنده است و در قلوب همرزمش و هم عقیده اش بشارت ایجاد می کند)[۸] مایه این بشارت برطرف کردن خوف و حزن است همانطور که در مورد ملائکه داریم خوف و حزن را برداریم. زنده و مرده بودن آدم ها به همین چیزها ست اگر اینجا اثاقلتم[۹] باشد آنجا هم اثاقلتم در برزخ است آدمی که هیچ نفوذی در این عالم نکند چسبیده به آنجاست ممکن است کسی رفته باشد اما بشارت در دل مومنین ایجاد می کند .خود این معارف در جنگ احد خدا با بیل معارف پرت می کند. خدا در مقابل شبهات آنها پاسخ های اعتقادی می دهد.

تفکر مومن و غیر مومن در مبنا است نباید جواب بنایی داد. تو فکر می کنی حقوقت دو زار ده شاهی بیشتر شده من به چیز دیگری فکر می کنم.

این راه همه اش بشارت و اطمینان است.

ماجرای دیگر در احد است منافقان بیشتر از بدر خود را نشان می دادند؛ در بدر عده ای کراهت داشتند اما در احد یک سوم سپاه برمی گردند.

پیامبر بسیار جاسوس داشتند که در فقه ما با نام ارصاد و عین و … مطرح است در جاسوسی های سایبری ایران یکی از قدرتهای جهانی است. پیامبر (ص) حتی ترور هم زیاد اشتند.

ایرانی ها کاری کردندکه ماهواره بی بی سی داغ کرد که مسئول بی بی سی گفت اصلا فارسی پخش نکنید.

از آنجا شروع می شود که می گفتند داخل شهر بجنگیم یا خارج شهر پیامبر (ص) به هر دلیلی می گفتند داخل بجنگیم. عده ای اصرار کردندبیرون بجنگیم. اینها پیشنهاد ندادند به پیامبر (ص) فشار آوردندآنقدر که پیامبر (ص) زره پوشیدند و قبول کردند. عده ای از آدم ها فکر می کنند از همه حتی از رهبر بهتر می فهمند .

این افراد شروع کردند به غلط کردن بعد گفتند هر جور صلاح می دانید پیامبر (ص) جواب می دهند ما کسانی نیستیم که وقتی زره پوشیدیم زدیم بیرون برگردیم اما پیامبر (ص) از آنها ناراحت بودند اقتضای رهبری این نیست که هر لحظه تصمیمش را عوض کند .

آل‏عمران : ۱۵۹ فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ

خیلی وقتها مشورت یک کار تاکتیکی است که تصور تصلب ایجاد نشود . اگر آدم خشن غلیظ القلب باشی همه از دورت پراکنده می شود پس این کارها را بکن ظاهرا کار بدی کردند و فشار بدی به پیامبر (ص) آوردند لذا قرآن می گوید برایشان استغفار کن. و در امر الناس با آنها مشورت کن نه در امرالله نه در اینکه چند رکعت نماز بخوانیم یا اینکه نفت مال مردم باشد یا امام؟

نپذیرفتن حرف رهبر و دُم درآوردن ها بعد از پیروزی است آنها نفهمیدند آنچه باعث بیروزی شد به خاطر اتحاد و رهبری بود نه قوت خودشان.

پیامبر(ص) گفته بودند حتی اگر روی جنازه ما کلاغ نشست تنگه را رها نکنید آنها نسبت به پیام رهبری شک کردند نکند پیامبر (ص) دارد به نفع می گیرد لذا تنگه را رها کردند پیامبر (ص) قبلا هم به آنها گفته بود همه غنائم را روی هم می ریزیم بعد قسمت می کنیم.

آل‏عمران : ۱۶۱ وَ ما کانَ لِنَبِیٍّ أَنْ یَغُلَّ وَ مَنْ یَغْلُلْ یَأْتِ بِما غَلَّ یَوْمَ الْقِیامَةِ ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ ما کَسَبَتْ وَ هُمْ لا یُظْلَمُونَ

شان ولی فریب دادن نیست اگر قرار باشد در تمام لحظات از این شبهات در کار ولایت بکنیم اساسا تحلیل ماجرای مقبوله حنظله و اولی الامر در قرآن چیست.

خدا پدرش را در می آورد اگر بخواهد به نفع بگیرد.

مسئله به پذیرش ولایت پیامبر (ص) بر می گردد.


[۱] التوبة : ۶۱ وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ

[۲] التوبة : ۳۲ یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ یَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ

[۳] الحدید : ۲۲ ما أَصابَ مِنْ مُصیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فی‏ أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ فی‏ کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَى اللَّهِ یَسیرٌ

[۴] التوبة : ۵۰ إِنْ تُصِبْکَ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِنْ تُصِبْکَ مُصیبَةٌ یَقُولُوا قَدْ أَخَذْنا أَمْرَنا مِنْ قَبْلُ وَ یَتَوَلَّوْا وَ هُمْ فَرِحُونَ

[۵] النساء : ۱۴۱ الَّذینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَ إِنْ کانَ لِلْکافِرینَ نَصیبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً

[۶] آل‏عمران : ۱۴۰ إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَ تِلْکَ الْأَیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ یَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ

[۷] آل‏عمران : ۱۶۸ الَّذینَ قالُوا لِإِخْوانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا قُلْ فَادْرَؤُا عَنْ أَنْفُسِکُمُ الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ

[۸] آل‏عمران : ۱۷۰ فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

[۹] التوبة : ۳۸ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ما لَکُمْ إِذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَ رَضیتُمْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیا مِنَ الْآخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا فِی الْآخِرَةِ إِلاَّ قَلیلٌ