علامات ظهور

مجموعه حکومت ولایی از حاج آقا قاسمیان

دوشنبه، 3 اسفند 1388

49 دقیقه

این رو می خونیم بعد می ریم سراغ جهاد نفس. حدود هزار تا روایت است کلا که می خونیم ان شا الله. اگه روایت خون بشوید از الان خیلی بردید. روایت زیاد دیده باشید. این یکی از ضعف های حوزه است که الان روایات توش خونده نمی شه الا روایاتی که در خود درس گفته شده که خیلی هم قلیله. درس اونجا مکاسب است و سبک بسیار کم روایتی است. بیشتر تحلیل است تا روایت.

وسائل الشیعه جلد پانزدهم

۱۳- بَابُ حُکْمِ الْخُرُوجِ بِالسَّیْفِ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ (ع)

۱۹۹۶۴- مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ عِیصِ بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ عَلَیْکُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ انْظُرُوا لِأَنْفُسِکُمْ فَوَ اللَّهِ إِنَّ الرَّجُلَ لَیَکُونُ لَهُ الْغَنَمُ فِیهَا الرَّاعِی فَإِذَا وَجَدَ رَجُلًا هُوَ أَعْلَمُ بِغَنَمِهِ مِنَ الَّذِی هُوَ فِیهَا یُخْرِجُهُ وَ یَجِی‏ءُ بِذَلِکَ الرَّجُلِ الَّذِی هُوَ أَعْلَمُ بِغَنَمِهِ مِنَ الَّذِی کَانَ فِیهَا

یه مردی گوسفندانی داره و یک رو هم داره که براش اونها رو می چرونه. وقتی که بیابد نفر دیگری رو که اعلم به این گوسفندای او هست. اون اولی رو اخراجش می کنه و اون دومی رو میاره. واضحه ولی جمله کش داره.

وَ اللَّهِ لَوْ کَانَتْ لِأَحَدِکُمْ نَفْسَانِ یُقَاتِلُ بِوَاحِدَةٍ یُجَرِّبُ بِهَا ثُمَّ کَانَتِ الْأُخْرَى بَاقِیَةً تَعْمَلُ عَلَى مَا قَدِ اسْتَبَانَ لَهَا

اگه دو تا جان داشته باشید که با اولی تجربه کنید و باهاش بجنگید و جون دیگه تون مونده بود هنوز، که اون جان بر اون چیزی که برش روشن شده عمل می کنه. اگه این جوری بود آدم که هیچی

وَ لَکِنْ لَهُ نَفْسٌ وَاحِدَةٌ إِذَا ذَهَبَتْ فَقَدْ وَ اللَّهِ ذَهَبَتِ التَّوْبَةُ

ولی آدم این جوری نیست و اگه این جون بره دیگه تمومه

فَأَنْتُمْ أَحَقُّ أَنْ تَخْتَارُوا لِأَنْفُسِکُمْ

پس حواست رو جمع کن و به فکر خودت باش. نمیشه تو این مسائل اشتباه کنی

إِنْ أَتَاکُمْ آتٍ مِنَّا فَانْظُرُوا عَلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ تَخْرُجُونَ

اگر یه نفری از ما بنی هاشم اومد برای شما پشت سرش راه نیفتید برید نگاه کنید ببینید بر چه چیزی دارید خارج می شید. این مال محمد نفس زکیه نوه امام حسن مجتبی است. که چون اسمش محمد بوده و خوشگل هم بوده یه جورایی بحث به نام قیام قائم می خواسته قیام کنه.

وَ لَا تَقُولُوا خَرَجَ زَیْدٌ

برنگردید به ما بگید که زید بن علی بن حسین خارج شد

فَإِنَّ زَیْداً کَانَ عَالِماً وَ کَانَ صَدُوقاً وَ لَمْ یَدْعُکُمْ إِلَى نَفْسِهِ

اون عالم بود صدوق بود. شما رو دعوت نمی کرد به خودش

وَ إِنَّمَا دَعَاکُمْ إِلَى الرِّضَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ص

او شما رو به سمت رضایت آل پیغمبر دعوت کرد

وَ لَوْ ظَهَرَ لَوَفَى بِمَا دَعَاکُمْ إِلَیْهِ

اگر هم پیروز می شد به همون وفادار بود و به نام ما خروج کرد و اگه پیروز می شد می داد دست ما. زید رو با اون مقایسه نکنید. زمان شاه می رفتند تو خیابون کشته می شدند می گه تو این جریان هم همون. هر کی کشته شد که اون نیست.

إِنَّمَا خَرَجَ إِلَى سُلْطَانٍ‏[۱] مُجْتَمِعٍ لَیَنْقُضَهُ فَالْخَارِجُ مِنَّا الْیَوْمَ إِلَى أَیِّ شَیْ‏ءٍ یَدْعُوکُمْ إِلَى الرِّضَا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ع فَنَحْنُ نُشْهِدُکُمْ أَنَّا لَسْنَا نَرْضَى بِهِ

اگه داره به رضایت ما شهادت می ده من خودم می گم ما راضی نیستیم.

وَ هُوَ یَعْصِینَا الْیَوْمَ وَ لَیْسَ مَعَهُ أَحَدٌ وَ هُوَ إِذَا کَانَتِ الرَّایَاتُ وَ الْأَلْوِیَةُ أَجْدَرُ أَنْ لَا یُسْمَعَ مِنَّا

الان که کار دستش نیست داره ما رو انکار می کنه اون موقع که این پرچم ها و اینها پشت سرش حرکت کنه دیگه اصلا بهحرف ما گوش نمی ده

إِلَّا مَنِ اجْتَمَعَتْ بَنُو فَاطِمَةَ مَعَهُ

خلاصه کاری به این کارا نداشته باشید مگر این که بنو فاطمه روی یه نفر اجماع کنن. اونجا شما باید قیام کنید.

فَوَ اللَّهِ مَا صَاحِبُکُمْ إِلَّا مَنِ اجْتَمَعُوا عَلَیْهِ

صاحب شما اون قائم نیست مگه کسی که همه برش اجتماع می کنند

إِذَا کَانَ رَجَبٌ فَأَقْبِلُوا عَلَى اسْمِ اللَّهِ

اگه رجب شد به نام خدا اقبال بکنید. معلومه که مقدمه هاش تو ماه رجب معلوم می شه.

وَ إِنْ أَحْبَبْتُمْ أَنْ تَتَأَخَّرُوا إِلَى شَعْبَانَ فَلَا ضَیْرَ

اگه تا شعبان هم به تاخیر بندازید اشکالی نداره

وَ إِنْ أَحْبَبْتُمْ أَنْ تَصُومُوا فِی أَهَالِیکُمْ فَلَعَلَّ ذَلِکَ یَکُونُ أَقْوَى لَکُمْ

اگرم خواستید که روزه تون رو هم تو ماه رمضان تو اهل خودتون بگیرید و بگید که من روزه م رو بگیرم و بعد برم بپیوندم به قیام، بکنید. اشکالی نداره.

وَ کَفَاکُمْ بِالسُّفْیَانِیِّ عَلَامَةً

این جزو علائم محتوم سفیانی است. مشخصه بعد از رمضان است قیام. یه سری علائمی وجود داره که با اونها رفته رفته فهمیده می شه. کلا اتفاقاتی در این حد بدون مقدمات نمی افته. مثلا این جوری نیست که یهو ببینند امام اومد. یه حوادثی قطعا اتفاق می افته قبلش که یکیش همین خروج سفیانیه. سفیانی یه نفر است که از شام سوریه خروج می کنه برای جنگ تو منطقه خاورمیانه و اینا. روایت داره داد می زنه که بحث قیام قائم است.

۱۹۹۶۵- وَ عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنْ رِبْعِیٍّ رَفَعَهُ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ع قَالَ وَ اللَّهِ لَا یَخْرُجُ أَحَدٌ مِنَّا قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ إِلَّا کَانَ مَثَلُهُ کَمَثَلِ فَرْخٍ طَارَ مِنْ وَکْرِهِ قَبْلَ أَنْ یَسْتَوِیَ جَنَاحَاهُ فَأَخَذَهُ الصِّبْیَانُ فَعَبِثُوا بِهِ

والله کسی از ما خارج نمی شه قبل از خروج قائم الا که مثل او مثل جوجه ای است که از لونه اش می پره بیرون قبل از اینکه بال هاش قدرتی پیدا کنه. اون موقع میفته پایین و اون وقت می شه حکومت بچه بازی و بچه جوجه رو برمی دارن باهاش بازی می کنن.

سوال: برعکس روایت بالایی شد که؟

“خانواده ی روایت رو ببینید” یعنی همین. این روایت رو اگر کسی تنهایی بیاره باید بهش گفت تو خانواده روایت رو کامل ندیدی.

۱۹۹۶۶- وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ بَکْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سَدِیرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا سَدِیرُ الْزَمْ بَیْتَکَ وَ کُنْ حِلْساً مِنْ أَحْلَاسِهِ

سریر بچسب به خونه ت. ملازم بیت باش. گلیمی از گلیم های خونه ت باش. اصطلاحه.

وَ اسْکُنْ مَا سَکَنَ اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ فَإِذَا بَلَغَکَ أَنَّ السُّفْیَانِیَّ قَدْ خَرَجَ فَارْحَلْ إِلَیْنَا وَ لَوْ عَلَى رِجْلِکَ

مادامی که شب و روز ساکنه تو هم ساکن باش. وقتی بهت رسید که سفیانی خروج کرد، کوچ کن به سمت ما ولو با پای پیاده.

۱۹۹۶۷- وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ حَفْصِ بْنِ عَاصِمٍ عَنْ سَیْفٍ التَّمَّارِ عَنْ أَبِی الْمُرْهِفِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ الْغَبَرَةُ عَلَى مَنْ أَثَارَهَا

این یه ضرب المثله می گن چاه کن ته چاهه. گرد و خاک روی کسیه که غبار رو راه می اندازه.

هَلَکَ الْمَحَاضِیرُ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا الْمَحَاصِیرُ قَالَ الْمُسْتَعْجِلُونَ

محاضیر هلاک شدند. کسانی که عجله می کنند

أَمَا إِنَّهُمْ لَنْ یَرُدُّوا الْأَمْرَ یَعْرِضُ لَهُمْ

اون امرهایی که عارض می شه بهشون رد نمی کنند هر کی یه صدایی می زنه قبول می کنن. اینا مستعجل اند.

إِلَى أَنْ قَالَ یَا أَبَا الْمُرْهِفِ أَ تَرَى قَوْماً حَبَسُوا أَنْفُسَهُمْ عَلَى اللَّهِ لَا یَجْعَلُ[۲] لَهُمْ فَرَجاً

نظرت اینه که قومی که خودشون رو حبس کردند و وقف کردند در راه خدا، خدا براشون فرجی حاصل نمی کنه؟!

بَلَى وَ اللَّهِ لَیَجْعَلَنَّ اللَّهُ لَهُمْ فَرَجاً

و الله خدا براشون فرج قرار داده. برای کی برای کسانی که خودشون رو وقف خدا کرده اند.

۱۹۹۶۸- وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ أَبِی هَاشِمٍ عَنِ الْفَضْلِ الْکَاتِبِ قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَأَتَاهُ کِتَابُ أَبِی مُسْلِمٍ

برای پیغمبر نامه او را آوردند

فَقَالَ لَیْسَ لِکِتَابِکَ جَوَابٌ اخْرُجْ عَنَّا

برای نامه ی تو هیچ جوابی نیست که از جانب ما خارج بشه

إِلَى أَنْ قَالَ إِنَّ اللَّهَ لَا یَعْجَلُ لِعَجَلَةِ الْعِبَادِ

خدا با عجله عباد عجله نمی کنه

وَ لَإِزَالَةُ جَبَلٍ عَنْ مَوْضِعِهِ أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ مُلْکٍ لَمْ یَنْقَضِ أَجَلُهُ

ازاله ی یک کوهی از جاش ساده تر از ازاله ی یک ملکی است که اجلش نگذشته است.

إِلَى أَنْ قَالَ قُلْتُ فَمَا الْعَلَامَةُ فِیمَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَکَ جُعِلْتُ فِدَاکَ

علامت بین ما و شما چیه؟

قَالَ لَا تَبْرَحِ الْأَرْضَ یَا فَضْلُ حَتَّى یَخْرُجَ السُّفْیَانِیُّ فَإِذَا خَرَجَ السُّفْیَانِیُّ فَأَجِیبُوا إِلَیْنَا یَقُولُهَا ثَلَاثاً وَ هُوَ مِنَ الْمَحْتُومِ

زمین رو ول نکن. بچسب به زمین. سر جات بمون. تا اینکه سفیانی خارج بشه اون موقع به سمت ما بیاید. این مطلب رو هم حضرت سه بار گفتند و گفتند که این از علائم محتوم است.

۱۹۹۶۹- وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْمُخْتَارِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کُلُّ رَایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ ع فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ یُعْبَدُ مَنْ دُونِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ

هر پرچمی که بالا بره قبل از قیام قائم طاغوتی است که از غیر خدا پرستیده می شه

۱۹۹۷۰- وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ الْخَزَّازِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ خَمْسُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ الصَّیْحَةُ وَ السُّفْیَانِیُّ وَ الْخَسْفُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّکِیَّةِ وَ الْیَمَانِیُّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنْ خَرَجَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِکَ قَبْلَ هَذِهِ الْعَلَامَاتِ أَ نَخْرُجُ مَعَهُ قَالَ لَا الْحَدِیثَ

پنج علامت قبل از قیام قائم: الصیحه، سفیانی، خسف یعنی فرو رفتن. لشکر سفیانی در بیابونی به نام بیدا فرو می ره. قتل نفس زکیه و یمانی. اگر یکی از اهل بیت خارج شد قبل از این علامات ما خارج بشیم باهاش؟ نه.

کم کم با خوندن این روایات متوجه می شیم که منظور همین اینه که بخواد به نام قائم یا قبل از موعد بواد همچین کارهایی بکنه.

۱۹۹۷۱- وَ عَنْ حُمَیْدِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ الدِّهْقَانِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَسَنِ الطَّاطَرِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ أَبَانٍ عَنْ صَبَّاحِ بْنِ سَیَابَةَ عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَیْسٍ قَالَ ذَهَبْتُ بِکِتَابِ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ نُعَیْمٍ وَ سَدِیرٍ[۳] وَ کُتُبِ غَیْرِ وَاحِدٍ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع حِینَ ظَهَرَ الْمُسَوِّدَةُ قَبْلَ أَنْ یَظْهَرَ وُلْدُ الْعَبَّاسِ

من نامه سدیر و نامه چند تایی رو به سوی ابی عبدالله بردم وقتی سیاه جامه گان پیروز شده بودند قبل اینکه بنی عباس بیایند.

بِأَنَّا قَدَرْنَا أَنْ یَئُولَ هَذَا الْأَمْرُ إِلَیْکَ فَمَا تَرَى

ما می تونیم که این حکومت رو برگردونیم به سمت تو ها. نظرت چیه؟

قَالَ فَضَرَبَ بِالْکُتُبِ الْأَرْضَ

حضرت نامه ها رو همه رو زدند زمین

قَالَ أُفٍّ أُفٍّ مَا أَنَا لِهَؤُلَاءِ بِإِمَامٍ أَ مَا یَعْلَمُونَ أَنَّهُ إِنَّمَا یُقْتَلُ السُّفْیَانِیُّ

گفتند اف اف. من برای اینها امام نیستم. اینها نمی دونند که سفیانی باید کشته بشه و این نشانه باید باشه.

۱۹۹۷۲- مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو وَ أَنَسِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ ع فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ ص لِعَلِیٍّ ع قَالَ یَا عَلِیُّ إِنَّ إِزَالَةَ الْجِبَالِ الرَّوَاسِی أَهْوَنُ مِنْ إِزَالَةِ مُلْکٍ لَمْ تَنْقَضِ أَیَّامُهُ

ازاله ی کوه های مرتفع و محکم ساده تر از ازاله ی ملکی است که ایامش هنوز منقضی نشده. روایت بعدی هم خیلی شکل اینه.

۱۹۹۷۳- وَ فِی الْعِلَلِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ یَحْیَى بْنِ عِمْرَانَ الْهَمْدَانِیِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِیلَ بْنِ بَزِیعٍ جَمِیعاً عَنْ یُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنِ الْعِیصِ بْنِ الْقَاسِمِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ اتَّقُوا اللَّهَ وَ انْظُرُوا لِأَنْفُسِکُمْ فَإِنَّ أَحَقَّ مَنْ نَظَرَ لَهَا أَنْتُمْ لَوْ کَانَ لِأَحَدِکُمْ نَفْسَانِ فَقَدَّمَ إِحْدَاهُمَا وَ جَرَّبَ بِهَا اسْتَقْبَلَ التَّوْبَةَ بِالْأُخْرَى کَانَ وَ لَکِنَّهَا نَفْسٌ وَاحِدَةٌ إِذَا ذَهَبَتْ فَقَدْ وَ اللَّهِ ذَهَبَتِ التَّوْبَةُ إِنْ أَتَاکُمْ مِنَّا آتٍ لِیَدْعُوَکُمْ إِلَى الرِّضَا مِنَّا فَنَحْنُ نُشْهِدُکُمْ أَنَّا لَا نَرْضَى إِنَّهُ لَا یُطِیعُنَا الْیَوْمَ وَ هُوَ وَحْدَهُ وَ کَیْفَ یُطِیعُنَا إِذَا ارْتَفَعَتِ الرَّایَاتُ وَ الْأَعْلَامُ

خودتون به خودتون نگاه کنید. اگه بود بود. همون توضیحی که اونجا دادیم. اگه یه نفر اومد که شما رو دعوت کنه از جانب ما، ما خودمون شهادت می دیم که ما راضی نیستیم.


[۱] وسائل‏الشیعة ج : ۱۵ ص : ۵۱

[۲] وسائل‏الشیعة ج : ۱۵ ص : ۵۲

[۳] وسائل‏الشیعة ج : ۱۵ ص : ۵۳