فلسفه ابتلائات در جامعه اسلامی - جلسه ۲

مجموعه فلسفه ابتلائات در جامعه اسلامی از حاج آقا قاسمیان

در مسجد دانشگاه علم و صنعت

پنجشنبه، 23 مهر 1394

60 دقیقه

بسم رب الحسین (**ع**)

نجاشی در حبشه انسانی والا مقام و دادگر بود . وی در انتها مسلمان شد.

جعفر بن ابی طالب نقل می کند: روزی نجاشی با حالت متواضعانه خود را روی خاک قرار داده و مناجات می کند. جعفر می گوید: موضوع چیست؟ نجاشی می گوید: یاجعفر، أنا نجد فیما أنزل علی عیسی(صلّی الله علیه) أنّ من حقّ اللّه علی عباده أن یحدثوا للّه تواضعاً عند ما یحدث لهم من نعمه؛ فلمّا أحدث اللّه (تعالی) لی نعمه بنبیّه محمد(ص) أحدثت للّه هذا التّواضع: هنگامیکه خدا نعمتی را به بنده اش می دهد، وی باید سپاس گذار باشد. زمانی که خداوند به من نعمت پیامبر(ص) را داده است، من باید اینگونه خاضع باشم.

ماجرا به گوش پیامبر (ص) می رسد. پیامبر(ص) فرمودند : إنّ الصّدقة تزید صاحبها کثرة فتصدّقوا یرحمکم اللّه وإنّ التّواضع یزید صاحبه رفعة فتواضعوا یرفعکم اللّه وإنّ العفو یزید صاحبه عزّاً فاعفوا یعزّکم اللّه علیّ.: صدقه موجب ازدیاد مال و رحم خدا می شود. تواضع باعث رفعت از جانب خدا می شود. عفو به صاحبش عزت می دهد و برای اینکه عزیز گردیم، ببخشیم.

سوره حجر: وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا إِلاَّ بِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِيَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ ﴿۸۵﴾:

قیامت در ارتباط با بخشش تعیین می شود. منظور ز صفح الجمیل از نظر ائمه (علیهم السلام )عفو من غیر عتاب (بخشش بدون سرزنش) است.

در این ایام خوب است با بخشش اطرافیان، صله رحم را وصل کنیم.

سوال) چرا در کشور های خارجی که اکثریت مردم آن غیر مسلمان هستند، مشکلات اقتصادی کمتر دیده می شود و باران نیز در آن کشورها می بارد؟

پاسخ) (لبه ی اول:) سوره اعراف:”. وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ…”

سوره انعام:” فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُكِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ….”

پس لزوما باران و امکانات ، برکت نیست .

خداوند می گوید هرکس که از از یادم غافل گردد، دنیایش را تنگ می گردانم.

امیر المؤمنین (علیه السلام): مَنِ ابتاعَ آخِرتَهُ بِدُنياهُ رَبِحَهُما، مَنْ باعَ آخِرتَهُ بِدُنياهُ خَسِرَهُما: کسی که آخرت را به بهای دنیا بخرد، در هر دو سود می کند و کسی که آخرت را به دنیا بفروشد، در هر دو خسارت و ضرر می بیند.

کشته شدن در راه خدا، استفاده از دنیاست (بشری فی الحیاه الدنیا) .

گروهی در انتهای عمر شریف پیامبر(ص) قدرت گرفتند (از جنگ احزاب به بعد). آن گروه ضعیف الایمان ها (منافقان) هستند. استدلال امیر المؤمنین(ع) : این گروه قوی چرا بعد از رحلت پیامبر (ص)حضور نداشتند؟ یا آن ها در کنار هیئت های حاکمه رفتند و بر مردم مسلط شدند.

سوره نسا__: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ (تبیین جریان ولایت) فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ (مرجع حل منازعات، ولایت هست) ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا ( خوش عاقبتی در همین است)﴿۵۹﴾

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُواْ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ (گمان می کنند مومن هستند) يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ ( تحاکم را در مرجعیت دیگری انجام می دهند) وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلاَلًا بَعِيدًا ( اضلال در مسئله ولایت موجب می شود شیطان ضلال بعید ایجاد کند) ﴿۶۰﴾

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ إِلَى مَا أَنزَلَ اللّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ (سراغ دو رکن قانون و ضمانت اجرای آن بیایید) رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا ﴿۶۱﴾

فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآؤُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا (زمانیکه متوجه می شوند، نزد پیامبر می آیند و می گویند قصدشان خیر بوده! ) ﴿۶۲﴾

جریان های نفاق زاییده در حکومت های اسلامی اند؛ چون باور هایی که اسلام میخواهد گسترش دهد، از جنس باورهای مادی نیست و ایمان به غیب لازم دارد.

ما گرفتار یک سری ضعف باورهای انقلابی هستیم. همه ی امم پیامبران نیز گرفتار این ضعف بودند.

دیپلماسی یعنی مبارزه!

قدر شناس شهید خلیلی ها و سردار همدانی ها باشیم**!**