فلسفه ابتلائات در جامعه اسلامی - جلسه ۱

مجموعه فلسفه ابتلائات در جامعه اسلامی از حاج آقا قاسمیان

در مسجد دانشگاه علم و صنعت

چهارشنبه، 22 مهر 1394

47 دقیقه

بسم رب الحسین (**ع**)

فلسفه ابتلائات برای بندگان از دیدگاه امام علی علیه السلام (خطبه 143 نهج البلاغه)، حجت الاسلام قاسمیان.

*إِنَّ اللهَ يَبْتَلِي عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الَّثمَرَاتِ، وَحَبْسِ الْبَرَکَاتِ، وَإِغْلاَقِ خَزَائِنِ الْخَيْرَاتِ:

وقتی انسان عمل سیئه (ناپسند، گناه) انجام می دهد خدا او را به نقص در ثمرات ( میوه های مادی، انسانی – اولاد – ، معنوی ) دچار می کند.

اعراض از یاد خدا جزو مسببات سیل است ،آیه 16 سوره سبأ :”فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ.”

اعمالی که باعث حرمان روزی و حبس برکات می شود چه برای شخص و چه جامعه، حرام است.

هنگامی که فرزند، تاوان گناه والدین را می دهد منافاتی با عدل الهی ندارد.

عقل اقتضا می کند شخص گناه نکند .

امام صادق (ع) میفرمایند: مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم.

دلیل ابتلائات، توبه ی شخص است ، لِيَتُوبَ تَائِبٌ، وَيُقْلِعَ مُقْلِعٌ، وَيَتَذَکَّرَ مُتَذَکِّرٌ، وَيَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ.. خدا استغفار را برای راه افتادن رزق قرار داده است(وَقَدْ جَعَلَ اللهُ سُبْحَانَهُ الْأَسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ الرِّزْقِ وَرَحْمَةِ الْخَلْقِ، فَقَالَ سُبْحَانَهُ: (اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً * يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْکُمْ مِدْرَاراً. وَ يَمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِينَ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ جَنْاتٍ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَاراً). فَرَحِمَ اللهُ امْرَأً اسْتَقْبَلَ تَوْبَتَهُ، وَاسْتَقَالَ خَطِيئَتَهُ، وَبَادَرَ مَنِيَّتَهُ.

سوره شوری: ” وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَيْديکُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ کَثيرٍ” : علت مصیبت ، خود انسان است در حالی که خدا بسیاری را می بخشد.

برای ریشه کن شدن مصائب اجتماعی، باید ابتدا از خودمان شروع کنیم .

امام حسین (ع) در نامه ای به محمد حنفیه : إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الا، صْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّىوَ..أَسيرَ بِسيرَةِجَدّى .

چرا حادثه ی کربلا باید مرور شود ؟

– قبل از انقلاب ، این حادثه موجب انقلاب اسلامی گردید. بعد از انقلاب کار ویژه ای که پیدا میکند این است که باید به انقلاب پیامبر (ص) نگاه کنیم و می یابیم که خدا با پیامبر(ص) خود تعارف ندارد ؛ امت ما که جای خود را دارد!

مقام معظم رهبری (مدظله العالی): این انقلاب یک انقلاب استثنایی است . به دلیل جهتی که دارد و آن جهت مسیر تبیین ولایت است.

نقطه ای که در جریان انقلاب پیامبر(ص) منحرف شد، مسیر ولایت بود اما در انقلاب ما این ستون باقی ماند.

ریشه ی عاشورا در حوادث دوران امام علی (ع) باید جست و جو شود . عاشورا، تقریبا سکانس پایانی این فیلم است!

هر لغزش زمینه ی لغزش های دیگر است.

ارتداد گاهی به معنای گم کردن معرفت است نه صرفا مسیحی شدن(خروج از دین اسلام).

امام علی (ع) به مالک اشتر: مراقب دشمن بعد از صلح باش چرا که هدفش از نزدیک شدن، غافلگیری (نفوذ) توست!

لذا باید در مورد رابطه با آمریکا حواسمان جمع باشد .

محرم بهترین زمان برای دوره کردن عزت است .