یاران عاشورائی آخرالزمان - جلسه ۶

مجموعه یاران عاشورائی آخرالزمان از حاج آقا ماندگاری

شنبه، 2 آبان 1394

56 دقیقه

چه کنیم دشمن نتواند ما را بترساند و بخرد و به ما کلک بزند؟

ءامنوا یعنی

۱- مردم ایمان بیاورید که دنیا موقت است

۲- ایمان بیاورید که آخرت بی نهایت است.

اگر این دو ایمان در ما تقویت شود، هرگز دنیایمان را برای آخرت نمیفروشیم.

گروه های مختلف سپاه عمرسعد

در سپاه عمرسعد از ۳۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ نفر نوشته شده است، کدام بخش ایمان آنها ضعیف بود؟ در تاریخ آمده است در این سپاه یک نفر از شام و ۳ نفر از مدینه بودند، بقیه همه اهل کوفه بودند یعنی محل حکومت امیرالمؤمنین و آشنا با اولاد پیامبر. این سپاه شامل ۳ بخش است، یکی اکثریت و دوتا اقلیت. آن گروه اکثریت بیشتر ضربه زدند با اینکه کار خاصی هم نکردند.

یکی از آن دو گروه اقلیت، ضد امام حسین(ع) بودند که تعدادشان کم بود و آموزش دیده بودند، به قول خودمان ضد انقلاب­ها

اقلیت بعدی ریزشهای انقلاب پیامبر هستن مثل ثمره بن جندب که در جنگ احد با پیامبر شمشیر میزد، شبث بن ربعی که از یاران امام علی(ع) در جنگ صفین بوده، حارث ابن هود از یاران امام علی(ع) در جنگ جمل، شمربن ذی­الجوشن از همراهان امام علی(ع) در جنگ صفین. اینها نیز تعدادشان کم است و احتمالا در حکومت امیرالمؤمنین به پست و مقامی که در ذهنشان بوده نرسیدند و عقده دارشتند.

بقیه که اکثریت را تشکیل میدهند مردم عادی کوچه و بازار هستند که نه آموزش دیده اند نه پولی گرفته اند و نه وعده­ی پست و مقامی به آنها داده شده است، آنهایی هم که وعده پست و مقام گرفته بودند هیچ کدام به وعده­شان نرسیدند. حتی غذای مناسبی هم به آنها داده نمی شد، ابن زیاد دستور داد تمام انبارهای خرما را مصادره کنند و هرکدام فقط به اندازه سپرشان برای این چند روز باخود خرما بردند.

دلیل پیوستن مردم به سپاه عمرابن سعد

پس مردم را چطور توانستند مقابل ولی خدا قرار دهند؟

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الآخِرَةِ إِلاَّ قَلِيلٌ توبه ۳۸

ابن زیاد یک جمله به مردم گفت : هرکس میخواهد زندگی کند، بهایش را باید بدهد و آن اعلام وابستگی شما به ما و بریدن تان از اهل بیت است و این را نه فقط زبانی بلکه عملی باید نشان دهید. پس تنها امتیاز این جمعیت چند ده هزار نفری این است که میخواهند ۲ روز دنیا را زندگی کنند و حیات دنیا را جاودانه دیدند!

آیت الله بهجت فرمودند: ما آمده ایم دنیا زندگی کنیم تا قیمت پیدا کنیم نه این که به هر قیمتی زندگی کنیم.

آن ها این آیه­ی دنیا را فراموش کرده بودند که فرموده : وَإِنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الحَيَوانُ. عنکبوت ۶۴

اینجا موقت است لذا اباعبدالله به یارانشان فرمودند ای انسانهای با کرامت بر این تیر و نیزه ها صبر داشته باشید که به زودی به آن دنیا منتقل می­شوید به منزل جاودان آخرت.

اگر ابن زیادها و یزیدهای زمان بتوانند برای ما جا بیندازند که اولا زندگی دنیا مهم است و دوما زندگی دنیا را برای ما شیرین و جذاب کنند، در نتیجه ما حاضر می­شویم برای حفظ این دنیا هر قیمتی بپردازیم.

مامون از پدرش هارون پرسید شما برحق هستید یا موسی بن جعفر؟ گفت موسی بن جعفر(ع). پرسید پس چرا میخواهی او را بکشی؟ گفت چون حکومت را دوست دارم و قیمت نگه داشتن این حکومت در کشتن موسی بن جعفر(ع) است. هارون گفت من این حکومت را حتی به قیمت در آوردن چشم تو از سرت حفظ خواهم کرد چه برسد به پسر عمویمان و مامون هم خوب درس پدرش را یاد گرفت و برادرش را برای به حکومت رسیدن کشت.

این جمعیت کثیر مردم که اگر نمی­آمدند شاید امام حسین(ع) این گونه به شهادت نمیرسیدند و ابن زیاد با آن دو اقلیت نمیتوانست در جنگ پیروز شود، حتی تیر و شمشیر و نیزه و سنگ هم نزدند، فقط میخواستند به ابن زیاد اعلام کنند ما میخواهیم زندگی کنیم.

کل ارض کربلا

امام رضا(ع) به ریان ابن شدید فرمودند: هروقت نام کربلا و امام حسین(ع) و شهدا به میان آمد اگر میخواهی با آن ها باشی این جمله را بگو ; یا لیتنی کنت معکم. یا لیتنی آرزو است، آرزو دو نوع است یا خیالی یا واقعی. مسلما امام نمیخواهند یک آرزوی خیالی برای یارشان درست کنند پس معنای حرف امام رضا(ع) این است که عاشورا یک روز نبوده بلکه یک جریان است. همانطور که امام صادق(ع) فرمودند: کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا

پس در هر زمانی یزید زمان میخواهد دنیا را برای ما شیرین جلوه دهد تا به قیمت زندگی کردن حاضر شویم مقابل حق بایستیم یا حداقل حق را یاری نکنیم.

شناخت یزید زمان

امروز یزید زمان آمریکاست، ابن زیاد زمان اسرائیل و انگلیس است، شمر و حرمله آل زیاد و آل سعود و داعش است، و حسینیان زمان طبق حدیثی که پیامبر به سلمان فرمودند در این خطه هستند که قرار است از دین و ولی خدا دفاع کنند، امروز آمریکا به ما چه پیغامی میدهد؟ میگوید اگر میخواهید زندگی کنید باید وابستگیتان را به ما اعلام کنید، باید اعلام کنید دست از حمایت لبنان و یمن و بحرین و قطیف و ... بردارید و گرنه تحریمتان میکنیم ...

اگر ما امروز قرار است بگوییم یا لیتنا کنا معک باید حواسمان باشد که ابن زیاد با همان ترفند می­آید و راه مقابله با او ایمان است.

لا خوف علیهم و لا هم یحزنون یعنی دشمن شما را میترساند ولی قرآن میگوید ایمان داشته باشید دنیای شما دست خداست نه شیاطین. آن ها که با امام حسین(ع) بودند جاودانه شدند ولی بقیه نه.

پس باید حواسمان باشد:

۱)دنیا برای هیچ کس جاودانه نیست

۲)ابن زیاد ها هیچ غلطی نمی­توانند بکنند

۳)دنیا و آخرت ما، حیات و ممات ما و عزت و ذلت ما دست خداست.

وظیفه اکنون ما

حال وظیفه ما چیست؟ برجام که گذشت اما باید مطالبات ولی مسلمین را همگی با هم پیگیری کنیم.

هنر ابن زیاد به میدان آوردن ضد انقلاب ها نبود، آنها که خودشان بودند، هنرش این نبود که ریزش­های پیغمبر(ص) را با خود همراه کند، هنرش این بود که مردم را علیه حسین(ع) شوراند، مردمی که حسین(ع) و امیرمؤمنان(ع) و زینب(س) و عباس را میشناختند، و فقط به قیمت زندگی کردن دست به این کار زدند.

الان هم آمریکا قصددارد مردم ما را علیه انقلابمان تحریک کند.

اگر ایمانمان ضعیف شود دنیا بر ما شیرین جلوه میکند، دنیا یعنی شهرت، قدرت، شهوت

مادر شهید غلامعلی پیچک میگوید وقتی پسرم بچه بود یک بستنی چوبی برای پسرم خریدم، آن را در آستینش قایم کرد و نخورد. وقتی آمدیم خانه به او گفتم بستنیت آب شد. گفت مامان بستنی آب شد ولی دل بچه های یتیم آب نشد. این یعنی ایمان.

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ این قوم محبتشان با ایمان تنظیم می شود نه با پول ، محبت پولکی داریم، محبت زورکی هم داریم، محبت کلکی هم داریم، اما محبت این قوم از نوع ایمان است. أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ یعنی رابطه شان هم پولکی و زورکی و کلکی نیست بلکه بر اساس ایمان است. يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ یعنی اهل تلاش هستند نه زورکی نه پولکی نه کلکی. وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ از هیچ چیز هم نمیترسند.

انشاالله خداوند عاقبت تمام ما را ختم به خیر بفرماید.