مجموعه شرح نهجالبلاغه امیرالمومنین از حاج آقا حسینیقمی
سه شنبه، 16 بهمن 1397
47 دقیقه
حاج آقای حسینی قمی: عرض سلام و ارادت خالصانه دارم خدمت همه بینندگان عزیز و شنوندگان رادیو قرآن. همانطور که فرمودید از فردا شب، شب اول ماه جمادی الثانی است و ایام فاطمیه شروع میشود. پنجشنبه و جمعه و شنبه، سه روز فاطمیه دوم به شمار میرود و روز شنبه که روز شهادت حضرت زهرا(س) هست و تعطیل رسمی است. بسیاری از علما و مراجع روضههایشان را از امشب و فردا شروع کردند. در قم و تهران و بیت رهبری از امشب شروع میشود. عزیزان مراقب باشند، مخصوصاً از صدا و سیما خواهش میکنم، شهرداریها که در سطح شهر اقدام به چراغانی میکنند این ایام فاطمیه را احترام کنند و حرمت نگه دارند. انشاءالله مردم دهه فجر را به خوبی گرامی میدارند. یقین داشته باشید مردم زودتر از مسئولین در راهپیمایی 22 بهمن شرکت خواهند کرد. اگر بخواهیم در چهل سالگی انقلاب، نمره بدهیم، بالاترین نمره را باید به مردم بدهیم. مردمی که صبور بودند در برابر مشکلات و نابسامانیها و عدهای از این نجابت سوء استفاده میکنند. بالاترین نمره برای مردم است که با چنگ و دندان انقلابشان را حفظ کردند و کمترین نمره را باید به بعضی از مسئولین بدهیم. چه در قوه مجریه، قوه مققنه و قوه قضائیه، وقتی رهبری میفرمایند: فساد مثل اژدهای هفت سر هست که هر سرش را بزنی باز یک سر دیگر بیرون میآید. این نمره کسانی را که در این سالها مسئولیت داشتند را پایین میآورد.در میان کلمات امام (ره) هست که صدها بار واژه پا برهنگان، کوخ نشینان، زاغه نشینان، مستضعفین، مردم، طبقات محروم، صدها هزار بار این واژهها تکرار شده است و اگر یک سری هم در کلمات مسئولین در ده سال و بیست سال گذشته بزنیم، ببینیم مسئولین چطور این واژهها را به کار بردند و دلسوز بودند. خوشحال شدیم این روزها شنیدیم پنجاه هزار زندانی بناست آزاد شوند. خوشحال شدیم که بخشش جرایم بیمهها را شنیدیم. یا قانونی که برای وامهای تا صد میلیون تومان، جرایم دیرکرد را میبخشند. مسئولین تا دیر نشده در دهه مبارکه فجر از این بخششها زیاد بکنند تا مردم خوشحالتر شوند.شریعتی: انشاءالله در سالروز چهل سالگی انقلاب و بعد از آن این اتفاق بیافتد و معیشت مردم بهتر شود و کسی دغدغه نداشته باشد و فاصله طبقاتی کم و کمتر شود. «يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً» طلیعه این زیارت از امام معصوم هست و شرح آن را حاج آقای حسینی خواهند فرمود.حاج آقای حسینی قمی: انشاءالله به شرح این زیارت میپردازیم و یگ خطبهای امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه دارند هنگامی که بدن مطهر حضرت زهرا(س) را دفن کردند، دارند که انشاءالله میخوانیم.میدانید برای دریافت معارف از مسیر اهلبیت(ع) سه راه داریم. یکی روایات، زیارات، مناجات، این سه مسیر هیچ تفاوتی با هم ندارد. قال الصادق(ع) داشته باشیم یا «السلام علیک یا اهل بیت نبوه» زیارت داشته باشیم یا مناجات داشته باشیم «اللهم انی اسئلک» هیچ تفاوتی در دریافت معارف الهی در این سه مسیر وجود ندارد. میدانید برای نمونه عرض کنم، در بحث امام شناسی بالاترین سند، مفصل ترین سند امام شناسی در منابع ما چه زیارتنامهاتی است؟ زیارت جامعه کبیره از امام هادی(ع) است. از این متن بالاتر نداریم. تقریباً دوست ویژگی برای امام بیان شده است. «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله و مختلف الملائکه» اینها ویژگی امام(ع) است. قبل از زیارت جامعه کبیره زیارتی از امام رضا داریم که شیخ صدوق نقل کردند «إِنَّ الْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً» این روایت هفتاد ویژگی برای امام آمده ولی در جامعه کبیره دویست ویژگی برای امام آمده است. همانطور که فقهای ما در مسائل فقهی گاهی به روایات استناد میکنند، گاهی به زیارات استناد میکنند. به بخشهایی از این جامعه کبیره استناد شده است. یا به دعاها استناد میکنند، به صحیفه سجادیه استناد میکنند. هیچ تفاوتی این سه مورد با هم ندارد. یکی روایت شد، دوم زیارات شد، سوم مناجات شد. همه دریافت معارف الهی در یک مسیر است.مطلب دوم اینکه میدانید بحث زیارت قبور انبیاء و اولیاء، قبور علما و ائمه(ع) یک چیز معمولی بوده است. در جلد پنجم الغدیر، مرحوم علامه امینی یک تعبیری دارد. یک بحث مفصلی در مورد زیارت دارد. میفرماید: «جرت السّيرة من صدر الإسلام» این سیره مسلمانها از صدر اسلام بود که به زیارت قبور اولیاء و انبیاء میرفتند. همیشه بوده و الآن هم هست. در مصر، در سوریه اینها همه شیعه نیستند. اما زیارت اولیاء میروند، رأس الحسین میروند، سید نفیسه میروند، حضرت زینب میروند، در عراق همه شیعیان نیستند و یک چیز مرسومی است. عزیزانی که حج مشرف شده باشند، صبحها که در قبرستان بقیع باز میشود، عدد شیعیان که میروند در جمعیتی که هجوم میآورند برای زیارت بقیع، عدد ما گم است. فقط این وسط یک مخالف و فکر باطل پیدا شد، این تیمیه و بعد هم محمد بن عبدالوهاب که معروف به تفکر وهابیت است. بدون هیچ مبالغهای میگویم که در بحث زیارت دسته بندی به دو شکل است. یکی مسلمانها این طرف، همه میگویند: زیارت بوده و هست و خواهد بود. دسته دوم طرف مقابلش وهابیون و تکفیریها هستند. ابن تیمیه و افکارش هست که امروز نمادش در وهابیون هست. اینطور نیست که در بحث زیارت بگوییم: شیعیان یک طرف و اهل سنت یک طرف هستند. بنابراین هیچ بحثی در زیارت نداریم.یکی از علمای بزرگ اهل سنت محمد بن حبّان هست، وفاتش 354 است. بالای هزار و صد سال پیش، کتابی دارد به نام «کتاب الثقات» راویانی که مورد وثوق هستند، اسامی آنجا جمع آوری شده است. روایتی دارد که ذیل شرح حال امام رضا(ع) است. میخواهد امام رضا را معرفی کند، آیا امام رضا ثقه هست یا نه؟ میگوید: بله، علی بن موسی الرضا من سادات اهل البیت و عقلائهم و نبلائهم یجب عن یعتبر حدیثه» حدیث امام رضا حتماً معتبر است. «مات بطوس» حضرت در طوس به شهادت رسید، «من شربةٍ سقاه المأمون» به دست مأمون به شهادت رسید، «و قبره مشهورٌ یزار» قبر امام رضا زیارتگاه است. این عالم از علمای بسیار مهم اهل سنت است. میگوید: قبر امام رضا در مشهد و خراسان است، مکرر به زیارتش رفتم، نشد برای من گرفتاری پیش بیاید، مگر اینکه زیارت امام رضا رفتم و خواستم و مشکل من حل شد. «و هذا شیء جربته مراراً» مکرر برای من پیش آمد که گرفتاری پیش میآمد و به زیارت امام رضا میرفتم و مشکل من برطرف میشد. آخر هم میگوید: خداوند مرگ ما را در محبت پیامبر و اهلبیت او قرار بدهد. در بحث زیارات اولیاء و انبیاء، مسلمانها یک طرف هستند و وهابیها یک طرف هستند. ابن تیمیه در زندان مرد، اولین مخالفت با ایشان را علمای زمان خودش داشتند. اینها را سرایت ندهید، بله امروز ما در عالم گرفتار وهابیون و تکفیریها و داعشیها هستیم ولی گرفتاری برای آنهاست، طرف ما داعشی و تکفیری و وهابی است نه مسلمانها و اهل سنت.یکی زیارات، دوم روایات و سوم مناجات، لذا ما زیارت رسول خدا داریم، زیارت امیرالمؤمنین چقدر داریم، زیارت امام حسین چقدر داریم. کامل الزیارت داریم، اخیراً کتابهایی چاپ کردند که موسوعه زیارات است، تمام زیارات اهلبیت را جمع آوری کردند. مثلاً رسول خدا ده پانزده زیارتنامه دارد. امیرمؤمنان همینطور، امام حسین همینطور، امام رضا همینطور، امیرمؤمنان روز عید غدیر سه تا زیارتنامه معصور دارد، یعنی از امام صادق، از امام باقر، از موسی بن جعفر و امام رضا و ائمه، در کتابهایی مثل کافی مرحوم کلینی، کامل الزیارات، امالی شیخ طوسی و پانزده زیارت هر امامی دارد. پیامبر دارد، امیرالمؤمنین دارد، چرا؟ چون دریایی است از معارف و یکی از راههای دریافت معارف، زیارت است. همه اینها را مقدمه بر این مطلب قرار دارم. در حالی که ما موسوعه زیارات داریم و این همه زیارات برای رسول خدا، امیرمؤمنان و امام حسین و امام رضا(ع) داریم، ولی برای مادر مظلومه، صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) هیچ زیارتنامهای نداریم. شاید به این جهت که زیارتنامه را باید کنار قبری بخوانند، قبر گمشده را کجا زیارت کنند؟ خود حضرت وصیت کرد مرا شبانه دفن کن. کسی را خبر نکن. نه قبرشان را به کسی میگویند. نه زمان تشییع و خاکسپاری را میگویند. صدیقه طاهره(س) دو زیارتنامه دو سه خطی دارد ولی در برابر موسوعه زیاراتی که گفتم که بقیه دارند، حضرت زهرا ندارد. صدیقه طاهره(س) چند مبارزه کرده است، یکی سخنرانی و خطبه بوده است. یکی گفتگو با زنان مهاجر و انصار بوده است. یکی همین تشییع و دفن شبانه است و یکی همین که قبرشان مخفی است. چطور میشود تنها یادگار پیامبر، وصیت کند که قبر من مخفی باشد؟ لذا همین الآن، همین شجره خبیثه آل سعود که حاکم بر حجاز است، اصرار دارند و میگویند: ما حاضر هستیم قبرستان بقیع را آباد کنیم به شرطی که شما جایی را مشخص کنید به عنوان قبر صدیقه طاهره(س) که آن وصیت از بین برود.خدا رحمت کند، اوایل انقلاب هیأتی از حجاز خدمت امام(ره) آمدند و گفتند: حاضر هستیم بقیع را بسازیم به هر شکلی که شما دوست دارید، فقط جایی را به عنوان قبر حضرت زهرا(س) مشخص کنید. امام به مراجع قم، مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی حواله دادند. این مرد بزرگ فرمود: اگر همه علما با این قضیه موافقت کنند، من مخالفت میکنم. چون خود حضرت زهرا اینطور وصیت کرد. حالا قبر مخفی و گمشده چه زیارتنامهای باید داشته باشد؟ ما خیلی روایت داریم که اگر کسی به صدیقه طاهره سلام کند، چقدر ثواب دارد. در تهذیب شیخ طوسی و در مزار شیخ مفید هست که کسی میگوید: من خدمت فاطمه زهرا(س) صبح زود رفتم. حضرت بر من سلام کردند و فرمودند: برای چه صبح زود آمدید؟ گفتم: شما همه وجودتان برکت است. آمدم برکتی کسب کنم. حضرت فرمود: بگذارید یک حدیث برای شما بخوانم. پدرم به من خبر داد کسی که بر پدرم و بر من سه روز سلام کند، خدا بهشت را بر او واجب میکند، میگوید: من سؤال کردم بی بی جان، آن زمانی که شما و پدر بزرگوار زنده هستید، بیایند سلام کنند؟ فرمود: نه، اگر بعد از مرگ ما هم به ما سلام کند، خدا بهشت را بر او واجب میکند.روایت دیگر را عماد الدین طبری در بشارة المصطفی نقل میکند، رسول خدا فرمود: «وَ مَنْ زَارَ فَاطِمَةَ فَكَأَنَّمَا زَارَنِي» هرکس زیارت فاطمه زهرا برود و سلام کند مثل این است که مرا زیارت کرده است. «وَ مَنْ زَارَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ فَكَأَنَّمَا زَارَ فَاطِمَةَ» کسی نجف برود گویی فاطمه زهرا را زیارت کرده است. «وَ مَنْ زَارَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ فَكَأَنَّمَا زَارَ عَلِيّاً» کسی که به کربلا و مدینه برود و حسن و حسین را زیارت کند گویی نجف رفته و امیرالمؤمنان را زیارت کرده است. «وَ مَنْ زَارَ ذُرِّيَّتَهُمَا» کسی که نسل اینها را زیارت کند، «فَكَأَنَّمَا زَارَهُمَا» گویی امام حسن و امام حسین را زیارت کرده است. حدیث سوم را سید بن طاووس در اقبال نقل کرده است از امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا(س) که رسول خدا فرمود: «يَا فَاطِمَةُ مَنْ صَلَّى عَلَيْكِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَلْحَقَهُ بِي حَيْثُ كُنْتَ مِنَ الْجَنَّةِ» کسی که بر تو درود بفرستد، خداوند او را مورد آمرزش قرار میدهد و فردای قیامت من هر مقامی در بهشت داشته باشم، آنجا او را به من میرساند و ملحق میکند.شاید الآن عزیزانی که برنامه را میبینند، بگویند: آقای حسینی اشتباه کردی. ما خودمان به مدینه مشرف شدیم و در مفاتیح بعد از زیارت حضرت رسول، مرحوم محدث قمی نقل کرده که در زیارت فاطمه زهرا(س) بگوید: «السلام علیک یا بنت رسول الله» این در این زیارت هست. زیارت مفصلی هم هست و شما خبر نداشتید چنین زیارتی هست. این زیارتنامه انشاء شیخ صدوق(ره) است. شیخ صدوق میگوید: من به مدینه رفتم. خواستم حضرت زهرا را زیارت کنم. دیدم فاطمه زهرا زیارتنامهای ندارد. میگوید دیدم شیعیانی که به زیارت حضرت زهرا میآیند، متنی برای زیارت نیست. این عبارتها را بگویم که با این عبارات سلام بگویند.شیخ صدوق در من لا یحضره الفقیه میفرماید: اینکه قبر حضرت زهرا(س) کجا هست، سه روایت هست. 1- بعضی میگویند: در بقیع است. 2- بعضی میگویند: بین قبر پیامبر و منبر پیامبر است. بعضی میگویند: حضرت در خانهشان دفن شدند. مرحوم شیخ صدوق میفرماید: به نظر من صحیح این است که حضرت در خانه دفن شدند. میفرمایند: من حج مشرف شدم و به مدینه رفتم و به زیارت حضرت زهرا(س) رفتم، دیدم زیارتنامهای نیست، غسل زیارت کردم، پشت به قبله و رو به خانه، چون اعتقاد دارند حضرت در خانه دفن شدند. این زیارت را خواندم، «السلام علیک یا بنت رسول الله» شیخ صدوق میفرماید: من در روایات برای حضرت زهرا زیارتنامه پیدا نکردم. گفتم هرکس کتاب مرا میخواند، همین زیارتنامهای که انشاء کردم را بخوانند. این زیارتنامهی دو سطری که ما الآن میخوانیم به دست شیخ صدوق نرسیده است.ما دو زیارتنامه دو سه خطی داریم. یکی زیارتی است که در مصباح الانوار هست و برای قرن هفتم است. امام صادق(ع) فرمود: «من زار قبر الطاهره فاطمه سلام الله علیها» هرکس قبر حضرت فاطمه را زیارت میکند، چنین بگوید: «السلام عليك يا سيدة نساء العالمين السلام عليك يا والدة الحجج على الناس أجمعين السلام عليك أيتها المظلومة الممنوعة حقها ثم قل اللهم صل على أمتك و ابنة نبيك و زوجة وصي نبيك صلاة تزلفها فوق زلفى عبادك المكرمين من أهل السماوات و أهل الأرضين فقد روي أن من زارها بهذه الزيارة و استغفر الله غفر الله له و أدخله الجنة» یک صلوات کوتاهی هست که برای حضرت زهرا(س) هست، این را شیخ طوسی نقل کرده است و بسیار متن بلندی دارد. «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا خَدِيجَةَ الْكُبْرَى صَلَاةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِيهَا مُحَمَّد صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلَامِ»زیارتنامه دیگر که شما ابتدای برنامه خواندید، روایت از امام جواد(ع) است، هم شیخ طوسی در تهذیب و هم شیخ مفید در مزار نقل کردند. یکی از نوادگان امام صادق(ع) خدمت امام جواد(ع) آمد. گفت: اگر خواستم مادر مظلومهام حضرت فاطمه زهرا(س) را زیارت کنم، چه باید بگویم؟ حضرت فرمود: وقتی کنار قبر جدهات فاطمه زهرا(س) رفتی، «فقُل» اینطور بگو: «يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا انَّا لَكِ اوْلِيآءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لَكلِّ ما اتانا ابُوكِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اتانا بِهِ وَصِيُّهُ فَانَّا نَسْئَلُكِ انْ كُنَّا صَدَّقْناكِ الَّا الْحَقْتِنا بِتَصْدِيقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ انْفُسَنا بِانَّا قَد طَهُرْنا بِوَلايَتِكِ» اگر سند شیخ طوسی و شیخ مفید هم نبود، همین متن و محتوا فریاد میزند که این نمیتواند غیر از امام(ع) باشد.ترجمه زیارت چنین است: «يا مُمْتَحَنَةُ» ای بانویی که خدا تو را امتحان کرد، «امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَكِ قَبْلَ انْ يَخْلُقَكِ» امام جواد(ع) دارند مادر مظلومهشان را با یک ویژگی توصیف میکنند، صبر در برابر این امتحانها، خدایی که تو را آفرید، تو را امتحان کرد، قبل از اینکه تو را بیافریند. مرحوم علامه مجلی شرح مختصری دارند و فرمودند: نمیدانیم در چه عالمی بوده است؟ عالم زر بوده، عالم اشباح بوده، نمیدانیم، عالم انوار بوده نمیدانیم. ولی عالمی قبل از آفرینش صدیقه طاهره، خدا تو را امتحان کرد، «فَوَجَدَكِ لِما امْتَحَنَكِ صابِرَةً» ولی در برابر آن امتحان صبر کردی. صبر در مراحل مختلف، در زندگی خانوادگی، در تربیت فرزند، در مسائل سیاسی و برخورد با حکومت، «وَ زَعَمْنا انَّا لَكِ اوْلِيآءُ» ما یک اعتقادی داریم «زَعَمنا» عقیده ما این است. «وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ» ما ادعا میکنیم شیعه شما هستیم. «لَكلِّ ما اتانا ابُوكِ» دینداری صبر نیاز دارد. اگر خداوند تو را امتحان کرد، ما هم عقیده داریم که شیعه شما هستیم و «مصدقون» باور داریم و در عمل هم صبر میکنیم.مرحوم آیت الله احمدی میانجی، از استادشان مرحوم سید حسین قاضی نقل میکردند که استاد ما میگفت: نمیخواهد اینقدر دعا کنید شیعیان امیرالمؤمنین چنین و چنان، یک مقدار دعا کنید دوستان امیرمؤمنان، بگویید: دوستان شاید ما جزء دوستان امیرمؤمنان به حساب بیاییم.به روز حشر که اعمال من حساب کنند * خدا کند که مرا فاطمی خطاب کننداز خدا میخواهیم اما به این سادگی نیست. محمد بن مسلم، از شاگردان امام صادق نفر اول است. اصحاب امام صادق، چهار هزار راوی حضرت دارد. محمد بن مسلم یک است و نظیر ندارد. در سند شش هزار روایت حضور دارد. همین آقا به یک مناسبتی نزد قاضی دستگاه بنی العباس رفت، قاضی تعجب کرد که محمد بن مسلم اینجا چه میکند؟ تا نگاهش کرد او بود و رفیقش ابو کُریبه ازدی، گفت: خوش آمدید. جعفریان، فاطمیان، تعجب است! محمد بن مسلم و رفیقش زیر گریه زدند. قاضی گفت: چرا گریه کردید؟ فرمود: ما را به کسانی نسبت دادی و به ما جعفری و فاطمی گفتی، معلوم نیست امام صادق و فاطمه زهرا راضی باشند که به ما جعفری و فاطمی بگویی؟ محمد بن مسلم شاگرد اول گریه میکرد وقتی به او جعفری میگفتند.در بنرهایی که برای فاطمیه زدیم، چه مانعی دارد به جای اینکه هزارتا «یا فاطمه الزهرا» بزنیم، چند تا هم همین زیارتنامه دو خطی را بنویسم. «وَ زَعَمْنا انَّا لَكِ اوْلِيآءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لَكلِّ ما اتانا ابُوكِ» هرچه پدرت آورد قبول داریم. هرچه امیرمؤمنان آورد قبول داریم. اگر عدالت و انصاف آورد قبول داریم. اگر حجاب آورد قبول داریم، اخلاق آورد، قبول داریم. دینداری صبر میخواهد. ما میتوانیم بگوییم دربست هرچه فاطمه زهرا آورد ما قبول داریم، ایمان داریم و صبر میکنیم. در جامعه ما انصاف و عدالت و اخلاق هست؟ در مورد هم انصاف داریم؟ در بحث حجاب، یک جشنوارهی فجر انقلاب که پیش میآید، تمام بحث حجاب از بین میرود. حضرت زهرا(س) این را میخواست؟ شما که رژه ثروت و تجمل و اشرافیگری و لباس دارید، فکر نمیکنید مردم بیچاره گوشت و مرغ در سفرهشان نیست، نان در سفره ندارند. با یک میلیون و دویست هزار تومان حقوق، بازنشسته، هزار گرفتاری و بدبختی دارد، آنوقت تو با یک لباست رژه میروی؟ قیمت لباسهای شما چقدر است که نشان میدهید؟ دختر و پسرهایی که شب و روز در گوشی و اینستاگرام هستند، میبیند خانم یا آقا با این لباس هستند. دوازده میلیون دختر و پسر مجرد آه در بساط ندارند. نان برای خوردن ندارند، تو دیگر با این لباس و مدلینگ جگر اینها را نسوزان.روایت را سید بن طاووس نقل میکند، سلمان فارسی میگوید: به خانه فاطمه زهرا رفتم، حضرت را به مسجد بیاورم. نگاه کردم چادرش دوازده وصله داشت. در روزگاری که مردم ندارند، شما هم باید رعایت کنید. پول لباس بعضی از اینها حقوق چند ماه یک کارگر بیچاره بازنشسته است. سلمان میگوید: من اشکم درآمد که این چه لباسی است. خدمت پیامبر آمدیم، تا این چهره را دید، فاطمه زهرا به پیامبر گفت: پدرجان، سلمان از لباس من تعجب میکند. پنج سال است ما چیزی در خانه نداریم! «فَانَّا نَسْئَلُكِ انْ كُنَّا صَدَّقْناكِ» بی بی جان ما از شما خواهش میکنیم. اگر ما راست میگوییم، ما ادعا میکنیم شیعه شما هستیم و جاب ما حجاب شماست، عفاف ما عفاف شماست، ادعا میکنیم هجده آیه سوره «هل اتی» که شما سه قرص نان خود را دادید، ما مثل شما هستیم و ادعا میکنیم. «الَّا الْحَقْتِنا بِتَصْدِيقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ انْفُسَنا بِانَّا قَد طَهُرْنا بِوَلايَتِكِ» اگر راست میگوییم ما را به امیرمؤمنان و رسول خدا ملحق کن، آنوقت بشارت بدهیم ما به ولایت شما پاک هستیم.شریعتی: دغدغههای شما بسیار ارزشمند است و ما از شما بسیار ممنونیم. امروز صفحه 586 قرآن کریم، آیات سوره مبارکه تکویر را تلاوت خواهیم کرد. دعا بکنید و همه آمین بگوییم.حاج آقای حسینی قمی: «يا مُمْتَحَنَةُ فَانَّا نَسْئَلُكِ انْ كُنَّا صَدَّقْناكِ» بیبیجان از شما خواهش میکنیم. ما راست نمیگوییم، ما با اهلبیت خیلی فاصله داریم. «الَّا الْحَقْتِنا بِتَصْدِيقِنا لَهُما» ما را به پیامبر ملحق کنید. «لِنُبَشِّرَ انْفُسَنا بِانَّا قَد طَهُرْنا بِوَلايَتِكِ» خدایا به حق فاطمه زهرا(س) همه آنهایی که التماس دعا گفتند، گرفتاریهایشان را برطرف کن و مریضها لباس عافیت بپوشان. رفع هم و غم و گرفتاری و پریشانی از همه شیعیان بگردان. مسلمانان در سراسر عالم بر دشمنان پیروز بگردان.شریعتی: برای حضرت زهرا ضریح میسازیم و دست فرشچیان طرح میزند آن را.«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»