علم در زمان ظهور 3

مجموعه شرح روایات مهدویت از حاج آقا عابدینی

سه شنبه، 12 اردیبهشت 1396

55 دقیقه

  • زندگی دنیا مانند خوابی است که تمام صحنه ها و وقایعش تعبیر دارد

  • در دوران ظهور، عالم برای همه تعبیر میشود، از سنخ تعبیر عالم توسط خضر برای موسی (علیهما السلام)

  • اینکه قرآن میفرماید: «إِنْ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُوم (حجر،۲۱)» : تمام حوادث زندگی ما، چون نازل شده از خزائن بالایی عالم است، ما در ارتباط با آنها، یک تعبیر یافتن داریم نسبت به یافتن خزائن مثالی و عقلی و اسمائی آنها؛

  • فلذا تمام زندگی دنیا مانند خوابی است که تمام اتفاقاتش تعبیر دارد و هر واقعه ای یک معنایی در عقبش هست (همانطور که خضر در ورای هر واقعه ای حقایقی را برای موسی بیان می داشت، و انبیاء در ورای هر فعل انسان یک حقایقی را میبینند و بیان میکنند).

  • دین آمده خواب انسان در دنیا را تعبیر کند، و انبیاء معبّر اند که آمده اند تا انسان را از صورت ظاهر عبور داده و به حقایق بالاترش برسانند. خود انبیاء از این صورت ها به خزائن نامتناهی هر آیه و حادثه عبور کرده اند و از خواب دنیا بیدار شده اند و دارند این خواب مردم دنیا را برایشان تعبیر میکنند که در ورای این کارهایشان چه حقایقی است. «الناسُ نیامٌ اذا ماتوا انتَبهوا»

  • دوران برزخ خودش نسبت به قیامت خواب است که تعبیر میشود. پس انسان در دنیا، خواب در خواب است (مانند کسی که در خوابش دارد خواب میبیند که خواب است، و انسان وقتی از خواب دنیا بیدار شده، هنوز در خوابی دیگر است در برزخ، و این بیداری باید ادامه یابد تا به بعث قیامت کاملاً بیدار شود).

  • انسان در مرتبه مثالی، مشاهده رب را میکند در همه اشیاء، که اشیاء تعبیر شده اند و دیگر غفلت و وهم و حجاب و تصرّف شیطان معنا ندارد، و دیگر در برابر حقیقت توحید، مانعی برای شکوفایی انسان نیست.

  • در دوره ی ظهور، حقیقت ارتباط با خزائن تعبیر شده ی عالم، برقرار شده، که انسان شهوداً می یابد در عالم به جز خدا کاره نیست، و هر صورت و واقعه ای را به عمق معنای ملکوتی و جبروتی اش میبیند (هر انسانی بسته به مراتب وجودیش، مراتب معنا را می یابد).

  • این علم ملکوتی به عالم، میشود حشر دوران ظهور با توحید، که عالم را با حضور حق میبینند و دست و سر شیطان بریده شده از آنهاست. این حقیقت امروز هم شدنی است برای انسان مؤمن.

  • ظهور حضرت صاحب الأمر از سنخ ظهور خضر است برای موسی (علیهم السلام)، که عالم را با تعبیرش برای ما مشهود میکند.